Vijf (basis)tips voor een betere mediarelatie

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
14-07-2011

Interessant nieuws is 'by far' het belangrijkste ingrediënt voor een succesvolle lobby. Toch kan een goed contact bij medium X er wel voor zorgen dat  jouw bericht in de overvolle mailbox van de journalist net even wat sneller gelezen wordt. In de massaproductie van veel bureaus is het soms wat lastig om stil te staan bij de waarde van kwalitatief contact. Het resultaat: bcc (of cc) bommen met weinig aandacht voor de persoonlijke benadering. Is het zo moeilijk om in de hectiek van de dag net even iets meer effort in de mediabenadering te steken? Ja? Vraag je dan eens af: Hoe zou jij je staande houden tussen het PR geweld? 

Tip 1: Verdiep je in de journalist
Je hebt niet iedere dag of iedere week contact met dezelfde journalisten. Zeker niet als je bij een bureau werkt. Dit betekent ook regelmatig een ander medialandschap en andere journalisten. STOP voordat je op die verzendknop drukt of de telefoon pakt. Neem de tijd om via de website te bekijken waar het medium over bericht en probeer te achterhalen wie over welk thema schrijft. Het praat een stuk makkelijker wanneer je weet waarom je een medium belt of legt beter uit in een mail. Niet alleen om dat deze uit de selectie van het Handboek voor de Nederlandse pers of de Perslijst rolde. Dit geldt trouwens niet alleen voor het eerste contact met een journalist. Refereren aan een recent artikel waar de  journalist eerder over schreef, laat zien dat je je verdiept in datgene waar hij of zij mee bezig is.


Tip 2: Leg het contact
Bellen kan soms heel nuttig zijn. Zeker wanneer je een echt interessant bericht hebt. Maar journalisten zitten er echt niet op te wachten om iedere minuut van de dag met een andere PR'er aan de telefoon te hangen. Bekijk eens hoeveel bureaus er in Nederland zijn. Bedenk dan dat ál deze mensen die bij ál deze bureaus werken íedere dag bellen. Hoe zou jij dat vinden en hoe zou jij je werk dan nog kunnen doen? Bovendien komt het lang niet altijd uit dat je belt. Neem dus even de moeite om te vragen of je gelegen belt zonder direct je verhaal af te steken. Vermoei journalisten dus niet wanneer het eigenlijk niet nodig is. Nog beter, stuur helemaal geen irrelevante berichten.

Tip 3: Speel geen blufpoker
Als PR professional heb je, als je langer voor een klant werkt of gespecialiseerd bent in een bepaalt vakgebied, bepaalde kennis over het werkgebied van de klant. Hiermee kun je best wat vragen van de journalist beantwoorden, maar waak ervoor dat je niet de diepte ingaat. Voor je het weet staat jouw quote onder de naam van de klant in de krant. Dat is toch niet helemaal de bedoeling. Erger nog, wanneer je iets hebt gezegd dat niet juist is. Weet je eigenlijk helemaal niet zoveel over het onderwerp waar je voor lobbyt, verdiep je dan in de materie zodat je er nog enigszins wat over kunt zeggen. Blijf in ieder geval altijd zo dicht mogelijk bij de waarheid. Kun je vragen niet beantwoorden, zeg het dan en bij verwijs bij diepere vragen altijd door naar de woordvoerder. Ga geen dingen beweren of uitspraken doen, dat kan jou en je klant duur komen te staan en het is ook nog killing voor je relatie met de journalist en voor het imago van de PR branche.

 

Click here to view the embedded video.

Tip 4: blijf zakelijk
Ondanks dat 'mediarelaties' een veelgebruikte term is, is het woord relatie niet helemaal goed gekozen. Er is namelijk zelden sprake van een echte relatie. Het gaat eerder om een goede verstandhouding met de journalist. Journalisten moeten altijd hun onafhankelijkheid bewaken. Lang niet iedere journalist is ervan gediend dat je ze (direct) heel informeel en persoonlijk benadert. Soms wordt het contact in de loop van de tijd wat losser en informeler, maar je voor een bakje koffie bellen als de journalist in de buurt is, zal niet snel gebeuren. Nu is het contact met -veel- bloggers natuurlijk iets losser en ook in de wereld van lifestyle- en fashionmedia gaat het er anders aan toe. Maar ga niet ineens heel 'popie jopie' doen, zeker niet als je iemand niet kent. Laat de journalist 'in control' zijn over de tone of voice. Een duurzame verstandhouding zit niet in hoe vaak of hoe informeel je contact hebt, het gaat om de kwaliteit van het contact.

Tip 5: Verpest je relaties niet
Ooit een klant gehad die zie:  "Een vriend van mij die heeft heel goed contact met een journalist van (de Telegraaf, de Volksrant, het NRC etc.) en die staat regelmatig in de krant." Klanten (of collega's) die er heilig van overtuigd zijn dat het contact met de journalist 'misbruikt' kan worden voor allerhande berichten. Berichten waar geen nieuwswaarde inzit, of slechts voor een zeer beperkt aantal media relevant is. Ten eerste moet je altijd zelf de kwaliteit van het nieuws bewaken, wees hier ook streng over tegen de klant of interne verantwoordelijke. Want ook wanneer je goed contact hebt met een journalist, slecht nieuws krijg je niet over de bühne.

Is het hogere wetenschap? Niet echt. Wel een stukje gezond verstand en empathie: wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Verras de journalist met een stuk verdieping in zijn onderwerp, een interessante insteek, prikkelende content of kundigheid. Meer inspiratie nodig? Lees eens de de PR-Klaagmuurdan weet je hoe journalisten echt over het PR geweld denken.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief