Vijf elementen om een succesvol merk te worden

Blog
PR
Thea van Unen
18-09-2017
Afgelopen week was ik op het Retail & Brands Festival waar ik geïnspireerd werd door vele sprekers en ontmoetingen. Een aantal verhalen sprong eruit: heel diverse bedrijven hebben ergens toch een gemene deler als succesvol merk.

Want wat heeft een gevestigde naam als De Bijenkorf gemeen met een jonge start-up als De Balkonie? Waarom zijn Dopper of MUD Jeans baanbrekende concepten die succesvol een plek weten te veroveren in het retaillandschap? Ik dook in deze - en andere - merken en hierbij vind je dan ook de vijf zaken die bovengenoemde succesvolle ondernemers gemeen hebben.

1. Het verhaal
In ons vak spreken we vaak over storytelling. Wat is het verhaal van het product of merk? Bedrijven die zich succesvol profileren hebben een heel duidelijk merkverhaal. Neem nu Dopper. Vijf jaar geleden had ik de eer om voor dit merk een aantal PR-projecten uit te voeren. Destijds een merk dat net begon door te breken, inmiddels een bekend internationaal merk met een duidelijke missie. Toen ik Merijn Everaarts' verhaal opnieuw hoorde, viel me op dat er niets was veranderd. En dat is nu juist de kracht. Wat zijn passie, visie en missie was bij de start, is dit nog steeds. Natuurlijk zijn de producten doorontwikkeld en is het bedrijf geprofessionaliseerd. Maar de basis is onveranderd gebleven en compact verwoord. Of zoals Bert van Son (MUD Jeans) zegt: "Iedereen koopt de broek als het verhaal verteld kan worden, dit is onderdeel van het succes."

2. Keuzes, keuzes en positionering
Er is niets nieuws onder de zon en elk onderwerp kan vanuit veel invalshoeken belicht worden. In ons vak gaan we soms helemaal los op de creativiteit en vergeten we soms de bottomline: wat is het verhaal, waarom is dat je verhaal en hoe gaan we dat logischerwijs vertellen? De Bijenkorf bestaat al decennialang en zij hebben een aantal jaar geleden een drastische koerswijziging ondergaan. Met een heldere positionering richten zij zich op het luxe segment. Beleving en ervaringen staan hierbij centraal in alles wat zij doen. Dit uit zich in drastische keuzes, ook al betekent dit het einde van een cash cow zoals de Drie Dwaze Dagen. Kiezen en durven als drijfveer voor succes.

3. Listen to your heart
In deze tijd een nieuw retailmerk (her)lanceren: het lijkt bijna gedoemd te mislukken. Wat mij opviel in elk merkverhaal is dat het hart erachter zit. M.a.w.: de aanleiding van het bedrijf is persoonlijk en klikt met de passie van een persoon. Niks grote businessplannen of economisch succes als drive, maar een persoonlijke emotie om iets toe te voegen of te veranderen. Zoals De Balkonie, opgericht door Friederike Joppen - een onderwijzeres die voor haar stadsbalkon naar grote tuincentra buiten de stad moest. Zij wilde groen naar de buurt halen, omdat iedereen een stukje groen nodig heeft. Of MUD-jeans waarvan de oprichter zich verbaasde over de steeds zieker wordende kledingindustrie en schone jeans wil produceren. Want het kan ook.

4. Maatschappelijke relevantie
Of het nu om waterflesjes, jeans of balkontuintjes gaat: het voegt iets toe voor de verbetering van het persoonlijk en maatschappelijk leven. In deze tijd zijn we ons steeds meer bewust dat een goede harmonie met de wereld om ons heen van groot belang is voor de kwaliteit van leven en toekomst. Op macro-niveau weten we dat de kledingindustrie zieke arbeids- en milieuomstandigheden heeft. Of dat groen behouden essentieel is voor onze verbinding met de natuur. Op micro-niveau vertaalt zich dat dus heel concreet: in een 'groene' spijkerbroek en planten die letterlijk haalbaar zijn voor iedereen.

5. Innovatie en maatwerk
Zonder technische innovatie had MUD Jeans nooit de kennis gehad over het schoon fabriceren van spijkerbroeken. Of De Bijenkorf inzicht in het koopgedrag van het individu. Grondig research zorgde voor de ideale vorm waterfles bij Dopper die klanten ook echt willen gebruiken. Want met passie en een duidelijk verhaal begint het, met een product dat aansluit bij de consument wordt het groot.

Als laatste zou ik eigenlijk nog 'durf' willen toevoegen. Want al deze ondernemers springen in het diepe. Door een herpositionering, je baan op te zeggen of een passie te volgen. En met succes, want zonder durf begint er helemaal niks.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief