Vijf tips om te shinen op IFA

Blog
Opinie
Shelly Delwel
10-09-2013


De wekker ging vorige week woensdag wel erg vroeg. Om 5.45 uur om precies te zijn. Eindelijk was het zover! Tijd om samen met drie journalisten richting IFA Berlijn te vliegen voor Harman.

Mijn eerste IFA ervaring, dus geen idee wat mij te wachten stond. De IFA is één van de grootste elektronicabeurzen ter wereld waar de nieuwste producten en technologieën voor consumenten worden getoond. Mensen uit heel de wereld komen naar Berlijn om IFA te bezoeken op zoek naar scoops en inspiratie op gebied van technologie. Zeker voor de echte tech savvy consumenten, tech journalisten, inkoop van retailers interessant om naar toe te gaan. Maar voor merken ook PR wise nuttig om aanwezig te zijn. Hieronder enkele IFA tips & tricks die ik heb opgedaan.
  • Goede voorbereiding is het halve werk?
    Vanuit een PR perspectief is het interessant om op de beurs te aanwezig te zijn. Er komen namelijk erg veel media naar het event. Wel vergt dit enige voorbereiding vooraf. Het begint met het voorafgaand uitnodigen van media voor een bezoekje en het inplannen van afspraken. Dit is een lastige opgave, aangezien de meeste media graag last minute besluiten waar ze heen gaan en er is natuurlijk nogal wat concurrentie. Het is dus belangrijk om tijdens IFA stand by te staan voor last minute bezoekjes. En het kan helpen om 's ochtends nog updates te sturen naar media wat er die dag op de planning staat op jouw stand.
  • Houd rekening met de thuisblijvers
    Je zal niet alle relevante media bereiken op IFA. Niet alle kranten en vakbladen zijn namelijk aanwezig op IFA. Met de steeds kleiner wordende redacties is het vaak erg tijdsintensief voor hen om iemand naar Berlijn te sturen. Daarom is het belangrijk dat al het nieuws dat tijdens IFA wordt onthuld ook online met de redacties wordt gedeeld. Daarnaast wordt er vaak nog verschil gemaakt tussen live verslag en het plaatsten van productpersberichten (dat laatste wordt veelal vanaf de 'thuisbasis' gedaan).
  • Bied iets extra's aan
    Maar is het uitsturen van een persbericht niet genoeg dan? Dat is mogelijk, maar met een mooie stand kun je extra beleving aanbieden aan de journalisten. Alles op IFA communiceert, dus zorg voor mooie video's, een originele aankleding van de stand of interactieve games/apps. Daarnaast kun je met journalisten een reviewexemplaar meegeven, zodat zij de eerste zijn die de producten ook daadwerkelijk thuis kunnen testen. Ook kun je kiezen voor een besloten stand -niet toegankelijk voor consumenten- om een exclusief tintje te geven aan de stand en rust te creëren om alle producten goed te zien zoals Harman dat doet.
  • Wees flexibel
    Als je alles goed wilt zien kun je zo een weekje uittrekken voor de IFA, maar helaas is daar geen tijd voor. Er moeten dus keuzes worden gemaakt. Dit geldt ook voor de journalisten die naar IFA gaan. Voorafgaand maken zij een lijstje met stands die zij graag willen bezoeken. Houd er als merk dus rekening mee dat zij niet uren de tijd hebben om bij jou als merk langs te komen, tenzij zij naar Berlijn zijn gekomen op uitnodiging van jouw merk. Daarbij is de IFA zo groot dat het kan voorkomen dat zij een kwartiertje later aankomen op de stand. Dus no stress als ze niet precies op tijd zijn.
  • Niet alleen voor grote merken
    Niet alleen de grootte van IFA, maar ook de grootte van sommige stands is indrukwekkend. Zo hebben Sony, Samsung en LG enorm grote hallen waar zij hun laatste technologieën tonen. Daar gaat een aardig budget in zitten. Niet alleen de huur van de grond, maar ook de aankleding van de stands is kostbaar. Is IFA dan alleen voor grote merken mogelijk? Nee, integendeel. Ook kleine onbekende merken zoals;  Etri, ANGA en Boneco, zijn volop vertegenwoordigd op de beurs. Daarbij is er ook een gehele internationale hal waar vooral Chinese ondernemers hun producten tonen. Uiteraard zijn de stands wat kleiner, maar die worden toch goed bezocht. Veel journalisten zijn namelijk op zoek naar onbekende grappige gadgets en vinden het juist ook leuk om bij de kleinere stands langs te gaan en nieuwe merken te leren kennen.


  • Kortom, een mooi event dat ik niet had willen missen. Tot volgend jaar! Heb jij nog andere PR tips & tricks voor beurzen? Laat het mij weten!

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief