Voor de leeuwen in PR: 50 tinten MTV

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
24-09-2012

Check! Mijn eerste zakenreis is een feit. Vorige week mocht ik als onderdeel van het MTV-team mee naar het o zo gave, mooie, schone en dure Stockholm. De pr-director Youth & Music van MTV Noord-Europa had Coopr namelijk uitgenodigd voor een pr-summit. Een internationale bijeenkomst van Europese pr-bureaus waar gepraat werd over de do's and don'ts wat betreft pr-voering voor MTV. Ieder pr-bureau moest een presentatie geven over welke pr-stunts/acties wel en niet werken/hebben gewerkt in zijn/haar land. Voor mij was deze summit vooral interessant, omdat de interculturele communicatieprocessen van het merk MTV besproken werden. En ja ook dat blijft natuurlijk mijn passie. Lekker analyseren hoe zo'n merk als MTV gepresenteerd wordt in de Europese gemeenschap.

1 merk, natuurlijk niet 1 manier
MTV: 1 (groot internationaal) merk, maar in elk land worden haar programma's op verschillende manieren gepresenteerd aan de media. Wat gek dacht ik eerst, want de aanwezige pr-bureaus komen in eerste instantie niet uit hele (ver)vreemde landen ten op zichte van Nederland. Aanwezig waren pr-bureaus uit België, Duitsland, Zwitserland, Denemarken en de host zelf, namelijk Zweden. Dus veel verschillen in de pr-voering zullen we niet tegen komen. Dat dacht ik ja, nou dat valt vies tegen kan ik je vertellen.

Belangrijke verschillen

  • In Duitsland alleen al is de pr lastig, omdat MTV wordt uitgezonden op een betaald kanaal. Maar tegelijkertijd wordt de MTV-content verkocht aan de grootste concurrent en tevens gratis zender VIVA. Zie dan nog maar pr te maken voor een programma, heel raar!
  • België is altijd al een complex land geweest en ook pr-wise houdt men zich aan de opsplitsing Vlaanderen en Wallonië.
  • Maar als je dacht dat België complex was, dan ken je Zwitserland nog niet. In dit land bestaat er niet iets als 'nationaals'. Er is bijvoorbeeld geen nationale krant, omdat er 4 officiële talen worden gesproken. Ook daarom bestaat er in dit land nog een hoge dichtheid van bladen, tijdschriften en magazines. Daarnaast is betaalde pr heel gebruikelijk in Zwitserland. Alleen de gratis krantjes doen nog aan free publicity.
  • Eigenlijk komt Denemarken nog het meest overeen met Nederland als we het hebben over pr. Beeld is belangrijk en daarom wordt ook steeds meer video in hun content geïntegreerd. Ook local production (denk aan ´Oh Oh Cherso´) is belangrijk voor succes in zowel Denemarken en Zwitserland.
  • Nederlanders zijn het meest vooruitstrevend wat betreft social media gebruik. Al zijn de (fashion en technologie) bloggers van Zweden wel hele belangrijke influencers, nog meer dan in Nederland.
  • Wat wij als gevestigd pr-bureau in Rotterdam wel gemeen hebben met het Duitse pr-bureau gevestigd in Berlijn, is de leus: F*ck Munich & Hamburg, Berlin it is! Wat hetzelfde is als F*ck Amsterdam, Rotterdam it is!
  • Overall kun je zeggen dat de meeste pr-bureaus op deze summit (en met name Duitsland) nog heel traditioneel zijn in hun pr. Persberichten bijvoorbeeld zijn echt nog een must en de social media newsroom was een eye-opener.

Crayfish party ten top!
De echte cultuurshock kwam eigenlijk pas na de presentaties. De afsluiter van de eerste dag was namelijk een Crayfish party! Geweldig om dit ooit mee gemaakt te hebben. Een Zweeds feestje omdat je krab eet. Tussen het krab eten door wordt er gezongen en geproost met een drankje wat minimaal 40% alcohol bezit. Mooier kun je de avond niet afsluiten. Voor mij dé perfecte interculturele combinatie van mixing pleasure with business. Dat is nog eens wat ik noem: Slå två flugor i en small!

Ben jij ook een PR-junior? Reageer dan vooral als ook jij tegen bepaalde dingen oploopt, op- en/of aanmerkingen of vragen en/of tips hebt. Door elkaars ervaringen uit te wisselen, helpen we elkaar om uiteindelijk volwaardige PR-leeuwen te worden! Tot over twee weken weer!

Mary-Grace

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief