Voor de leeuwen in PR: Laat de leeuw niet in z'n hempie staan!

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
19-11-2012

Voor de leeuwen in pr is destijds niet zomaar verzonnen. Een van de redenen is dat ik van jonge welp wil groeien naar een volwassen leeuwin. Maar jeetje, de welp ontgroeien is zo makkelijk nog niet. Uit andere blogs is bijvoorbeeld gebleken hoe ongeduldig ik ben, hoe belangrijk 'zakelijk sletten' (relatiebeheer) kan zijn en hoe moeilijk het eigenlijk is om te laten zien dat je niet zomaar een welpje bent of wilt zijn.

Vastbijten
Bij Coopr zijn over dit laatste al vele gesprekken gevoerd. Het belangrijkste advies wat ik dan krijg: zoveel mogelijk vragen stellen, meer vastbijten in een opdracht of klant en nog meer van jezelf laten zien. "Laat je tanden zien Grace". Op zo´n moment denk ik vaak: Ok, let´s do this, maar vaak weet ik dan nog niet hoe. Van nature ben ik eigenlijk heel nieuwsgierig, dus dat deel mag geen probleem zijn. Waar ik meer moeite mee heb is om soms nog meer van mezelf te laten zien. Want ook dat deel is natuurlijk heel belangrijk om vooral binnen Coopr een echte leeuwin te worden. Wanneer je intern groeit en meer zelfvertrouwen krijgt dan word je vanzelf ook groter naar buiten toe. Maar de vraag blijft, hoe kan ik dit veranderen?

De l(ee)u(w)l
Een voorbeeld hoe ik dit intern een keer heb opgelost. Omdat ik het meest aanwezig ben op kantoor ben ik vaak de pineut tijdens de lunch. Het is een kleine moeite, maar om nou elke dag boodschappen te halen terwijl al je andere collega's ook aanwezig zijn?! Dat gaat me soms toch echt te ver, maar als jongste durf je er vaak ook niets van te zeggen. Juist hier begint het eigenlijk al: ik moet m'n tanden laten zien want anders verandert er niets. Dus sindsdien heb ik het 'Boodschappenrooster' geïntroduceerd bij Coopr. Een rooster voor het halen van de boodschappen, het wegbrengen van het vuil en zélfs voor het afwassen! Misschien zijn roosters en lijstjes een beetje kinderachtig, maar het zorgt wel voor een duidelijke structuur. En zo kan ik makkelijker voor mezelf opkomen en dus m'n mooie witte tanden laten zien. De leeuw staat niet zomaar in z'n hemdje hè!

Zakelijk sletten
Maar eerlijk is eerlijk, je ontgroeid het welpje niet door alleen intern te groeien en door het maken van een 'boodschappenrooster'... Wat belangrijker is, zijn natuurlijk de daden, de werkverrichtingen op klanten. En daar ben ik best trots op. Een basis in pr is je netwerk. En dat gaat me goed af. Ik vind het leuk om bestaande mediarelaties te onderhouden maar nog leuker is het om het bestand uit te breiden met nieuwe contacten. Laatst heb ik voor een klant journalisten een kleinigheidje gestuurd. Niet om ze om te kopen zodat ze er iets over publiceren, maar meer een relevante attentie passend bij de mediatitel en klant. Nu de mediarelaties warm zijn, wordt het ook makkelijker om verhalen van andere klanten te pitchen. Niets geen telefoonvrees, gewoon even bellen en sparren met de journalist. Soms is het gewoon een dun verhaal maar in overleg kom je soms beide tot hele andere inzichten. Een andere uitdaging is een klant die we al een tijdje bedienen nu bekender gaan maken onder een hele andere doelgroep en dus ook onder andere media. En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden waaruit blijkt dat mijn werkzaamheden op klanten van groots belang zijn.

Het is nu bijna een jaar geleden dat ik als welpje binnenkwam en het mag toch blijken dat het woord 'welpje' niet meer op z'n plek is. Oei... dan moet ik binnenkort maar weer eens goed kijken naar het format van dit blog.

Ben jij ook een PR-junior? Reageer dan vooral als ook jij tegen bepaalde dingen oploopt, op- en/of aanmerkingen of vragen en/of tips hebt. Door elkaars ervaringen uit te wisselen, helpen we elkaar om uiteindelijk volwaardige PR-leeuwen te worden! Tot over twee weken weer!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief