Voor de leeuwen in PR: Uurtje geen factuurtje!

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
08-10-2012

Baby Coopr groeit. In september vierden we ons 3 jarig bestaan en maakten we ook bekend dat we op zoek zijn naar collega nummer 7. Een gezonde groei is altijd fijn, maar wat voor impact heeft dit nu op de huidige werknemers en op de oprichters Jos en Jody? Er komt natuurlijk veel meer bij kijken dan alleen een extra bureau en stoel. Zo moet je als bureau meer rekening gaan houden met het soort klanten waar je voor wilt werken. Welke kant wil je nu echt op gaan als bureau? Een hele andere belangrijke vraag die vooral voor Jos en Jody van belang is, is: Hoe groot is de werkdruk nu daadwerkelijk? Want ja, iedereen kan wel zeggen: "Ik zit nu echt vol", maar hoe vol is dat dan? Nou daar gaan we eind deze maand achter komen, want ik heb vorige week voor het eerst m'n uren bijgehouden. Wat een ramp was dat zeg!

Facebook-uren
Gezellig uren bijhouden. Niet alleen is dat fijn voor het overzicht van de mannen om te zien wie het echt heel druk heeft en bij wie er nog ruimte zit. Ook voor mij zelf is het een openbaring. Ik werk nog steeds met post-itjes om m'n geheugen te helpen en heb een Excel-sheet waar alle lopende zaken van klanten in staan. Maar nooit eerder heb ik m'n werkzaamheden zo exact bijgehouden. En jeetje, zo makkelijk is dat niet hoor. Ik hoor jullie natuurlijk al denken: Die Grace vindt het moeilijk omdat ze nu door de mand valt. Want ja waar verwerk je nu die Facebook-uren in? Bij overige? Gelukkig valt dat allemaal wel mee. Het verbaasde mij gewoon dat ik eigenlijk best lang bezig kan zijn met een mail tikken bijvoorbeeld. De tijd vliegt echt voorbij, zeker als je per uur kijkt wat je nu gedaan hebt. Nu hoeft het allemaal niet heel strikt, maar het blijkt wel weer hoe belangrijk een goede planning is.

Van venster naar venster
Soms laat het budget van een klant het niet toe als ik er meer dan 2 uur tijd instop. Toch wil ik mijn taak dan zo goed mogelijk uitvoeren. Dat zijn moeilijke momenten, want hoe ga je daar nu mee om? Ik merk ook dat ik veel te makkelijk schakel tussen alle vensters die ik open heb staan. Zo open ik alvast Word om aan dit blog te beginnen, ondertussen open ik ook m'n mail en begin een aantal e-mails gelijk te beantwoorden. Dan zie ik in m'n agenda dat ik een klant in de ochtend moest terugbellen, dus laat ik dat maar meteen doen. Ondertussen zijn we een uur verder en is m'n Word pagina nog steeds blanco. Gaat goed dus. Het is me eigenlijk sinds vorige week pas opgevallen dat ik soms drie dingen tegelijk wil doen. Niet bepaald efficiënt.

Coopr doet bij haar klanten niet aan uurtje factuurtje, we vragen altijd een maandelijkse fee waar onze werkzaamheden dan onder vallen. Maar met een groeiend bedrijf ontkom je er niet aan om eens in de zoveel tijd intern uren bij te gaan houden om het overzicht te bewaken. Dus bij deze, twee uur later, is dit blog klaar en kan ik weer iets van m'n to-do list afstrepen. Maar eerst lunchen (een uurtje ofzo)!

Ben jij ook een PR-junior? Reageer dan vooral als ook jij tegen bepaalde dingen aanloopt, op- en/of aanmerkingen of vragen en/of tips hebt. Door elkaars ervaringen uit te wisselen, helpen we elkaar om uiteindelijk volwaardige PR-leeuwen te worden! Tot over twee weken weer!

Mary-Grace

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief