Waar het over zou moeten gaan in de PR-branche

Blog
Opinie
Jos Govaart
05-01-2011
Met de grootsmogelijke verbazing heb ik gekeken naar het succes van de blog van mijn collega Marie-Louise over de top 10 clichéwoorden die je niet moet gebruiken in persberichtgeving. Om eerlijk te zijn vond ik de vraag naar clichéwoorden tamelijk cliché worden en was ik blij dat hij werd afgesloten met een top 10 post. Ook wist ik dat die post zou scoren. Het is nu echter met afstand ons best gelezen artikel tot nu toe op dit blog. En dat is slecht nieuws voor ons vak. Waar moet het dan wel over gaan? Meer daarover in deze post. Natuurlijk had Marie Louise een kop bedacht waarvan het best waarschijnlijk was dat hij flink geretweet zou worden. Het was echter wel een post waarvan de inhoud echt wel als bekend verondersteld mag staan. Naar de reden van de vele retweets en clicks kan ik slechts gissen. Laat ik het positief bekijken: men vond het stukje gewoon leuk om te lezen en te delen. Dat was ook de reden voor plaatsing immers. Maar naar mijn idee zouden we het moeten hebben over de uitdagingen waar we voor staan met het pr-vak. Waar zou het nu éigenlijk over moeten gaan in ons vak? Ik vroeg het op Twitter aan een aantal vakgenoten...

Anton Jan Thijssen (TBWABusted) ,,Liever wat minder discussies en meer tijd voor goed werk waarbij creatieve en relevante content centraal staat."

Jan Willem Alphenaar (Zelfstandig PR & Social Media Consultant) ,,pr-discussie 2011 moet gaan over het bestaansrecht van PR."

Jaap Stalenburg (TVM Verzekeringen en Schaatsploeg) ,,geloofwaardigheid! Het vak is geen trucendoos."

Annemarie Hut (Grafisch Lyceum Rotterdam) ,,Raw data', onverhuld. Geen pr om wat krom is recht te praten. Duiden ipv manipuleren. Zie #cablegate "

Remco Janssen (Zelfstandig PR & Social Media Consultant) ,,PR, wat is dat ook alweer? bedoel ermee dat PR voor een deel in identiteitscrisis verkeert. Waar zit verschil tussen earned, owned en bought straks nog?"

Nathalie Soeteman (SNS Bank) ,,WOM, ambassadeurs, authenticiteit, verhouding tot service, walk the talk, de rol van de PR-functionaris anno 2011

Martijn van Klaveren (Goede Doelen loterijen) ,,Hoe creëer je die extra waarde om tussen de de enorme hoeveelheden informatie door op te (blijven) vallen? Met name voor de media, zodat je een gevoel van exclusiviteit kan blijven geven op het juiste moment. Orde in de chaos! althans, hun chaos van prioriteiten voorzien!"

Wilma Bontes (Deloitte) ,,Social media irt business to business, en blijvend in 2011 veranderende rol persvoorlichter / pr adviseur"

Theo van der Meer (Bijl, partners in public relations) ,,Alertheid, snelheid, geloofwaardigheid"

Willemijn Vader (Whizpr) ,,Paid media, voor niets gaat de zon op"

PR-vak in een identiteitscrisis ? Als ik naar de bovenstaande reacties kijk dan bestaat er de zorg over het vak public relations. Het publiek heeft de afgelopen jaren aan stem en macht gewonnen. De PR-functionaris als ouderwetse gatekeeper voldoet niet meer. Totdat consumenten erachter komen dat de mensen die ze zouden willen spreken ook niet altijd kunnen thuisgeven. Dan is hele goede en eerlijke content, wellicht gemaakt door pr-mensen, weer hartstikke welkom. Of PR nog wel bestaansrecht heeft ? Ik denk van wel. Of het nog PR moet blijven heten. Het maakt mij niks uit.

Resultaten willen we zien Wat het pr-vak goed doet is het feit dat opdrachtgevers steeds vaker marketeers zullen zijn. Ik behoor niet tot de groep pr-mensen die marketeers zal veroordelen tot een stelletje ongeduldige cijferneukers die geen verstand hebben van storytelling en het bouwen van reputaties. Het is aan ons verhalenvertellers de uitdaging om aan te tonen dat al die mediarelaties, contentstrategieën wel degelijk zin hebben en verschil kunnen maken. Aan ons de taak dat niet alles rechtstreeks naar euro's moet converteren maar dat er ook andere manieren zijn. Maar accountable moet het steeds meer worden, hoe lastig ook. Daarom ook de oproep aan de pr-industrie om eens af te stappen van advertentie- en pr-waardes. We weten allemaal dat ze niks zeggen. Elke klantvraag vraagt om een andere meetmethodiek. Af van het standaardwerk en beginnen met een blanco pagina. Staat vast in de missie van menig bureau. Suggesties om daarover kennis te delen zijn welkom. Een poging in Google Wave is ooit in lelijkheid gestorven. Toen ging het over NPS, Superpromotors en heilig geloof in mooie blauwe ogen.

En nu verder? De ingebrachte onderwerpen zullen we de komende tijd bespreken op Coopr. Wil jij er iets over kwijt in de vorm van een gastblog. Laat het me weten. Ook voor een vrijdagmiddagborrel ben ik altijd te porren. Op Vrijdagmiddagen in Café de Witte Aap te Rotterdam is de kans op succes vrij groot.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief