Waar wordt een journalist blij van?

Blog
Tips & Tricks
Arusha Mau-Asam
15-05-2014
Journalisten worden overstelpt met honderden persberichten, belletjes en persuitnodigingen per dag. Overvolle inboxen zijn dagelijkse kost. Veel journalisten zitten dan ook niet te wachten op veel kletspraatjes. Wees to the point. Wat is het nieuws? En waarom is het interessant voor de journalist die je aan de lijn hebt?

White paper: " What Journalists Want"
Afgelopen week stuitte ik op de white paper "What Journalists Want" en uiteraard werd mijn aandacht getrokken. In een notendop: In deze white paper worden de nieuwste trends in de relatie tussen PR-professionals en journalisten uit de doeken gedaan. Hoe zorgen we ervoor dat wij, PR-mensen en journalisten, elkaar nog beter kunnen helpen in het brengen van nieuwsverhalen? Waar hebben journalisten behoefte aan? Komt ie!

Tien tips voor een betere adviseur-journalist relatieVeel zaken behoren tot de basis van ons vak, maar worden toch regelmatig vergeten in de gekte van allerdag. Wat mogen we nooit meer vergeten?
  • Duidelijke en heldere onderwerpregelWees helder en direct in de onderwerpregel van je mail (pitch). Zo weet een journalist gelijk waar het over gaat en of hij het onderwerp interessant vindt. 
  • Concrete invulling van pitchmail
    Wees helder en duidelijk in je verhaal. Hou het beknopt (een journalist heeft geen tijd voor ellenlange verhalen) en maak de 'what's in it for him' duidelijk.
  • Update je medialijst
    Mijn collega Jody schreef hier al eerder een blog over: '6 tips om je medialijst op te schonen'. Goede, up-to-datete medialijsten zijn essentieel voor goede mediarelaties! En doe dit niet slechts 1x per jaar, maar met regelmaat. Mensen veranderen van functies en banen. Je wilt de informatie en het verhaal dat je in handen hebt, bij de juiste persoon neerleggen. So update!
  • Wees menselijk
    Dat lijkt zo'n open deur, maar te vaak (nog steeds) wordt een persbericht met één druk op de send-knop naar een honderdtal media gestuurd. Zelf ben ik al van mening dat een bericht nooit voor zoveel media interessant kan zijn. Daarnaast is deze manier van uitsturen  weinig menselijk en/of persoonlijks. Een persoonlijke aanhef waardoor de journalist zich daadwerkelijk aangesproken voelt, is een stuk beter. En wees nou eerlijk? Dat vind je zelf toch ook prettiger?
  • Ken de journalistGoed, hiermee wordt niet bedoeld dat je met alle journalisten met wie je ooit een verhaal wilt delen op vakantie moet. Maar in het profiel en de interesses van de journalist duiken voordat je contact opneemt, helpt wel. Laat social media voor je werken -  online kan je in een paar minuten veel te weten komen over iemand interesses, eerder geschreven publicaties, etc. Dit helpt je zeker bij het bepalen van de juiste insteek en de manier waarop je de journalist aanspreekt en je verhaal vertelt.Nog beter, zorg dat je de meest relevante journalisten volgt via de social kanalen. Geef antwoord op hun vragen en zoek de interactie op. 
  • Beschikbaarheid van aanvullende informatie
    Zorg voor beschikbaarheid van achtergrondinformatie. Op het moment dat een journalist aan de slag gaat met jouw verhaal, wil hij zo snel en gemakkelijk mogelijk toegang hebben tot (aanvullende) achtergrondinformatie, interview-mogelijkheden, fact&figures. Moet je dat nog regelen op het moment dat hij aan de slag wil met het verhaal? Dan sta je al 3-0 achter.
  • Echte contactinformatie
    In het verlengde van het vorige punt. Zorg voor goede contactinformatie, mét telefoonnummers waarop mensen ook écht bereikbaar zijn.
  • Beeld
    Zorg voor high res beeld dat het liefst al online beschikbaar en te downloaden is. Goed beeld is ontzettend belangrijk. En hoe makkelijke beschikbaar, hoe prettiger voor de journalist.
  • Video
    Heb je een video laten maken van een nieuwsitem dat je onder de aandacht van de journalist wilt brengen. Stuur dan niet alleen de video-link mee. Je wilt dat de video doorgeplaatst wordt op het medium -  vergeet dus vooral de embed code niet mee te sturen.
  • Draai de rollen om
    Wees niet altijd de persoon die vraagt 'Kan je hier wat mee?'   of 'Zie je hier wat in?' Denk aan de manieren waarop je de journalist kan helpen aan een verhaal. Het maakt je én menselijker en helpt de relatie met de journalist evenwichtiger en sterker te maken.
  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief