Waarom bedrijven bang zijn voor social media (deel 1)

Sinds de start van Coopr hebben Jos en ik al heel wat leuke gesprekken mogen voeren met zeer uiteenlopende bedrijven. Van heel kleine start-ups tot aan de grote, wat meer internationale clubs. Goeie gesprekken over zaken als online PR, social media en online reputatie management. Wat ons opvalt, is dat nog veel bedrijven bang zijn voor het fenomeen social media. Pure onwetendheid denken wij. Wat ons vooral verbaast, is dat de positieve kanten, de mogelijkheden en kansen veelal op de tweede  plaats komen. Als ze überhaupt al aan bod komen. Blijkbaar wachten sommigen liever tot de grotere jongens van het schoolplein hun voor zijn geweest. Zoals het zo vaak gaat bij innovatie. In dit tweeluik zal ik 6 redenen geven waarom bedrijven bang zijn voor social media. Vandaag reden 1 tot en met 3.

1. Tijdverspilling
Er zijn anno 2009 nog steeds bedrijven waar het personeel geen toegang heeft tot het internet. Of waar websites als Hotmail, Youtube of Hyves tijdens kantooruren geblokkeerd zijn. De reden hiervoor? Omdat de angst bestaat dat werknemers urenlang op het web surfen en dat hierdoor de productiviteit afneemt. Een achterhaald concept in mijn ogen, zeker nu smartphones steeds vaker hun intreden doen. De waarde van toegang tot het internet is vele malen groter dan de afname van productiviteit. Denk alleen al in termen als onderzoek, communicatie en snelheid. Bedrijven kunnen uiteraard richtlijnen en regels opstellen rondom persoonlijk internetgebruik, maar het internet blokkeren uit angst voor nutteloze surfuren is simpelweg dom.

2. Reputatieschade
Als ik toch een euro zou krijgen voor elke ‘Maar wat doen we dan met die klagers?’ of ‘Wat als mensen klachten hebben over ons product of negatieve dingen zeggen over onze organisatie?’ De angst voor reputatieschade is groot bij bedrijven. Terwijl de oplossing zo simpel kan zijn. Beschouw het nu eens als een kans, zoals een website als Klachtenradar.nl ook meldt; een klacht is een kans op verbetering. Misschien hebben jouw zeurpieten van Kassa wel een goed punt en zijn er zaken die je inderdaad moet veranderen aan je product of dienstverlening. In dat geval moet je ze bedanken. Al eens aan gedacht? Wat we binnen online communities overigens ook steeds vaker zien, is dat mensen het opnemen voor een product of merk. Trouwe fans bijvoorbeeld, spelen hierin een belangrijke rol en neutraliseren discussies. Soms hoef je zelf dus niet eens te reageren, maar staan er fans voor je op de bres.

3. Controle, controle, controle
Denk jij echt dat je de boodschap online kunt controleren? Wake up and smell the coffee! Elke persoon met een pc, internetverbinding en vingers heeft de mogelijkheid om zijn of haar mening te delen met anderen. Er wordt online al over je gepraat, op plekken waar je wellicht geen weet van hebt. Controle over de boodschap is dus überhaupt een illusie. Geef die angst alsjeblieft direct op. Werknemers praten over je op Hyves en klanten e-mailen en Twitteren over de ervaringen die zij hebben met jouw merk. Je hebt geen controle en daarom kun je maar beter meedoen met ‘de dialoog’. Op die manier heb je nog enig invloed op dat wat er gezegd wordt.

Morgen deel 2 van dit tweeluik.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!