Waarom blogt bedrijvig Nederland niet?

Blog
Opinie
Jos Govaart
26-10-2009
Uit de onlangs gepubliceerde Social Media Monitor bleek al: de 100 grote online adverteerders zijn wel aanwezig in social media, actief zijn is wat anders. Dat geldt zeker voor het bijhouden van weblogs. Alleen de Rabobank en Telfort houden een blog bij. Bij de Rabobank is het een veredelde nieuwspagina. Telfort gebruikt het blog wel veel meer om interactie op te zoeken met haar klanten.  Waarom komt deze communicatievorm zo moeilijk tot wasdom in Nederland?

Communiceren met onze achterban is niet onze kerntaak.
Dit argument klinkt erg cynisch maar zal niet ver naast de waarheid zitten.  Beleidsbepalers binnen Nederlandse organisaties zijn ten aanzien van hun mediagebruik en -keuzes nog vrij conservatief. Het inzetten van social media komt in het communicatiebeleid zelden op de eerste plaats. Aangezien bloggen een van de meest tijdrovende vormen van online communicatie is, ligt het voor de hand dat bloggen niet bepaald gestimuleerd wordt.

Bloggen is een taak van de verkeerde.
Bloggen kost tijd en je hebt er discipline voor nodig. Eerder gaf ik al een aantal tips waardoor je de discipline goed kunt volhouden. Toch zal het vaak voorkomen dat er geen tijd vrijgemaakt wordt voor het bijhouden van een blog. Te vaak zal er gezegd worden dat het bijhouden van een blog de taak is voor de pr-of communicatieafdeling terwijl dat niet perse de meest logische keuze is. Dé echte bevlogenheid en passie rondom de organisatie ligt wellicht veel meer bij beleidsmakers of productontwikkeling.

Angst voor techniek
Ik heb het vaak gezien. Mensen zijn van plan om enthousiast te gaan bloggen maar het blijft zonder opgaaf van reden stil. De oorzaak is vrij vaak de angst voor techniek. Een stukje schrijven in Word gaat prima. Maar dan moet het ook nog in een CMS. Als er dan ook maar een klein ding misgaat, is de motivatie helemaal weg. Erg jammer, techniek mag nooit een oorzaak zijn van het gebrek aan blogposts.

Social Media Guidelines
Organisaties zijn er vaak als de dood voor dat hun medewerkers met media praten. In dit digitale tijdperk wordt dat bepaald niet minder. We zijn allemaal journalisten geworden en zijn in staat om met apparaten die we bij ons hebben content op Internet te zetten. Freakshow!  Veel organisaties maken daarom juridisch dichtgetimmerde guidelines waarin vooral staat wat niet mag. Dat werkt natuurlijk niet stimulerend.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief