Waarom gaat content viraal? De ingrediënten voor succes

Stel, je creëert een campagnevideo. Hij is origineel, ziet er gelikt uit, en sluit naadloos aan bij het merk én de doelgroep. Toch gaat hij niet viraal. Waarom niet? Wat zorgt ervoor dat sommige content superpopulair is, terwijl andere content rechtstreeks naar het internetkerkhof gaat? Hoe maak je content die in de smaak valt en die vol enthousiasme veelvuldig gedeeld wordt. Is het maken van virale content puur een ‘lucky shot’ of is hier meer invloed op uit te oefenen dat veel mensen denken?

Drie ingrediënten voor succes

Kevin Allocca, YouTube’s Head of Culture & Trends en auteur van het boek van Videocracy stelt dat er 3 ingrediënten zijn die garant staan voor het viraal gaan van een video:

  1.  Tastemakers: invloedrijke mensen die enthousiast zijn over de content en deze doorplaatsen (liefst met een eigen mening, eigen creatieve vertaling van de content of hun community aanzetten om hier iets mee te doen)
  2.  Het onverwachte: met de enorme hoeveelheid video’s die er zijn, moeten de virale video’s écht anders dan anders zijn.
  3.  Participatie: anderen willen hier deel van uitmaken. Er bijvoorbeeld een parodie op willen maken.

Dit klinkt vrij logisch. Maar met het ingrediënt ‘compleet onverwacht’, blijft het een volledige gelukstreffer. Want voordat een influential (tastemaker) content zal delen met zijn community zal hij eerst getriggerd moeten worden. Hoe zorgen we daarvoor?

Alles draait om emotie

Er zijn contentstrategen die van mening zijn dat je de kans op viraliteit in grote mate kan beïnvloeden in het proces van creatie. Megan Conley, Content Marketing strateeg bij Hubspot zegt; “Uiteindelijk draait het altijd om emotie”. Maakt content je boos, inspireert deze, of voel je je erdoor begrepen? Dan is de kans van slagen groter. Stel jezelf bij alle content die je maakt dus de vraag: als ik hier langs scroll in mijn newsfeed, triggert deze mij? Is het antwoord nee, dan weet je genoeg. Je eigen online-gewoonten zijn je beste maatstaf, aldus Conley. Mensen (en dus tastemakers) delen inhoud die een emotionele snaar raakt. Stel jezelf bij het maken van nieuwe content dus serieus de vraag: “Waarom zou iemand dit delen?” Als je deze vraag niet kunt beantwoorden, heeft de inhoud geen kans om viraal te gaan. Jouw taak is om dat emotionele element te identificeren en te verwoorden.

Vijf tips om viraal te gaan

Emotie lijkt de key te zijn als het gaat om virale content. Of het nou de emotie van het onverwachte is die iets bij de kijker oproept of dat er een bepaalde gevoelige snaar wordt geraakt. Dao Nguyen, BuzzFeed-uitgever, heeft een systeem ontwikkeld dat inzicht geeft in hoe mensen content gebruiken om met elkaar in contact te komen en cultuur te creëren. Samenvattend stelt Nguyen, dat een viral video tenminste een van de volgende emotionele ingrediënten moet bevatten:

  1.    Maakt me aan het lachen; inhoud die gewoon goed, niet aanstootgevend én wel grappig is.
  2.    Dit ben ik; inhoud die je helpt om een ​​grap over jezelf te maken (zelfspot, kritisch)
  3.    Helpt me verbinding te maken; inhoud die precies de band met iemand beschrijft (dit zijn ‘wij’)
  4.    Helpt me; inhoud die iets onthult dat je nog niet weet van jezelf weet (quizresultaat, poll bijv.)
  5.    Laat me voelen; inhoud die je een goed gevoel geeft

 

viral

 

In onderstaande TED video legt Nguyen haarfijn uit waarom de ene video viraal gaat en de andere niet. Druk even op de pauzeknop bij de prachtige visuals, die brengen het proces van hoe content viraal gaat en waarom het ene wel en het andere niet, goed in kaart.

Of we op basis van deze tips en ingrediënten nu gelijk virale content weten te creëren, is niet waarschijnlijk. Wel helpt het om de tips en ingrediënten te toetsen bij hetgeen je op dit moment aan het ontwikkelen bent. Alle beetjes helpen en inzicht is het halve werk.

 

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!