Waarom je wél actief moet zijn op Snapchat

Blog
Digitaal
Noortje Kleijnen
23-06-2016
Vorige week blogde Madawa over Snapchat inzetten voor je merk, vanuit een marketingperspectief. De bedragen die hij daarin noemde zijn niet van de lucht. Sterker nog: Madawa raadde af om daar je marketingbudget in te steken, aangezien het moeilijk meetbaar is of je investering het waard is. 

Moeten we Snapchat dan links laten liggen? Ik denk het niet. Onlangs werd bekend dat het aantal Snapchat-gebruikers Twitter overstijgt. Hoewel de jongere generatie de grootste groep gebruikers is (15-19 jaar), zie ik ook hier al een lichte verschuiving. En was Instagram eerder ook geen medium voor jonkies? Ook al zie je als merk geen heil in het bereiken van de jongere doelgroep, het lijkt me waardevol om nu al de ontwikkelingen in de gaten te houden zodat je kan inspringen wanneer het moment daar is. Voor je het weet zit moeders mee te loeren.

Waarom wel?
Richt je je als merk of instantie wel op generatie Z, dan kan je ook aanwezig zijn zonder meteen het advertentiebudget op te maken. Een account is zo gemaakt, en hoewel dat uiteraard de nodige inspanningen en vooral tijd vergt kan je met een goede strategie in korte tijd flinke stappen maken. In gebruik is het makkelijk: het beeld hoeft immers niet mooi te zijn en mag in korte shots. Het realtime gevoel is altijd daar: tijdens je event kan je je volgers live meenemen en op de hoogte houden. Ook het gevoel van exclusiviteit is een voordeel: voor volgers is het net alsof je 1 op 1 samen aan het Snapchatten bent. Daarnaast kunnen zij jouw volgersaantal niet zien, je voelt dus niet 1 van de velen.

Succesverhalen
Er zijn verschillende merken die Snapchat al succesvol ingezet hebben. Kijk bijvoorbeeld naar Vodafone, die hun account uitbesteedde aan bekende influencers. Zij gingen iedere week een challenge aan met elkaar, hierdoor blijft je contentflow aan en willen je volgers actief blijven volgen.

Ook de Hogeschool van Amsterdam wist Snapchat te omarmen: zij gaven het account in handen van eerstejaars studenten, zodat volgers een kijkje achter de schermen krijgen. Door iedere dag van opleiding en student te switchen is het iedere dag een verrassing met wie je nu weer mee gaat kijken. Hiermee richtten zij zich op het werven van nieuwe studenten.

Door een account uit handen te geven aan de doelgroep, hoef je zelf je neus niet te stoten en het risico te lopen het sulletje van de klas te zijn. Je laat immers de doelgroep, de doelgroep bereiken. Ook het geven van sneak previews is een prima functie voor Snapchat: je biedt zo een stukje exclusiviteit waarmee je de 'FOMO' waar generatie Z mee kampt aanhaalt.

Zorg voor een grapje
Je verhaal vertellen, exclusiviteit bieden, de conversatie aangaan en sneak peaks: als jij deze content kan en wil bieden, dan is het de moeite waard. En vergeet geen humor toe te voegen, je gaat immers in gesprek met een jonge generatie die niet zit te wachten op emotionele plaatjes. Maar zoals zo vaak in ons vak geldt: start eerst met een duidelijke strategie en plan van aanpak!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief