Waarom M&M’s onnodig gedoe veroorzaakte

Blog
Opinie
Jos Govaart
24-01-2023
De MVO-afdeling en het reclamebureau van M&M’s gingen samen zitten en bedachten een kèk ideetje. Wat als we nu een limited edition chocolaatjes met een vrouwelijk karakter en een dollar per verpakking doneren aan een organisatie voor ‘female empowerent’ dan is dat een hartstikke sympathiek idee. Supporting women flipping the status quo, heette het ludiek. Maar vervolgens ging het mis. Conservatief Amerika kon hier niet tegen, opent de aanval, en -je verwacht het niet- M&M’s haalde de boel uit de handel. En gezucht en gesteun raasde over sociale media en vaksites.
Onnodig gedoe
Je zou kunnen redeneren bad publicity = good publicity natuurlijk. Je kunt ook spreken van reputatieschade. Ik denk eerlijk gezegd dat beide onzin is. Het is vooral iets wat ik onder de noemer ‘gedoe’ wil scharen. Onnodig gedoe om precies te zijn. Als er ooit iemand met een soortgelijk idee komt om iets te doen voor de wereld, stel jezelf dan de volgende drie vragen. Als je dat doet, verklein je de kans op ellende echt met een procentje of tachtig.
  1. Is dit in lijn met mijn strategie?
    Ik heb uiteraard niet de beschikking tot alle strategische documentatie van M&M’s. Maar female empowerment lijkt me nu niet per se iets wat tot de kern van de strategie van dit merk hoort. Plezier geven, guilty pleasures zeker. Een duurzamer productie- en logistiek proces zou ook best kunnen. Maar het antwoord op de vraag: ‘past dit bij de strategie van M&M’s’, kunnen we moeilijk met ja beantwoorden.

  2. Hebben we iets positiefs of belangrijks toe te voegen aan de huidige discussie rondom dit onderwerp ?
    Meer vrouwen op hogere functies, natuurlijk is dat een thema bij veel organisaties en zeker een thema in de samenleving. Maar wat heeft M&M’s hier nou werkelijk aan toe te voegen? Ze doneren geld en passen hun product aan met een gebbetje. Ze voegen zelfs niets wezenlijks toe. Dus ook hier moeten we nee zeggen.

  3. Wat is de verwachting van mijn stakeholders ten opzichte van mijn standpunt bij dit issue van mij?
    Ik vind dat je altijd bij jezelf moet beginnen en daarom noem ik dit punt als laatste. Is er nu echt iemand in de buitenwereld die zit te wachten op een uitspraak van M&M’s? Ik kan het me niet voorstellen. En nu is ook nog de organisatie die dacht dat ze veel geld zouden verdienen teleurgesteld, het feest gaat allemaal niet door.
Kortom: met een paar simpele vragen kun je toetsen of het een goed idee is om in te springen op een maatschappelijk belangrijk onderwerp. Het lijken haast open deuren. Maar kennelijk kunnen ook open deuren gesloten blijven. 
 
Photo by Syed F Hashemi on Unsplash
Gedoe blijkt reclamestunt
Zoals o.a. door Marielle Krouwel voorspeld werd, betreft het een reclamestunt in aanloop naar de Superbowl. Of dat de zaak nu ineens wél een goed idee maakt, daar kun je van mening over verschillen. Ik vraag me dat zeer af en vind onderstaande punten zelf nog altijd relevant in keuzes om wel/niet iets met dit gegeven te doen. Maar verrast was men dus niet. Gedoe was ingecalculeerd en exact de bedoeling.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief