Waarom social media niet en PR wel sexy is

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
16-08-2011


Social media is sexy, cool en fun. PR is dat niet... Het staat ergens onderaan de agenda en krijgt weinig aandacht behalve als er een noodzakelijk persberichtje uitgezet moet worden. Maar net zoals dat social media in veel gevallen helemaal niet zo 'sexy' is, is PR lang niet altijd saai. We hebben alleen te maken met een wat stoffig imago en verkeerde beeldvorming over wat PR nu echt is. PR klinkt niet cool genoeg, dus noemen we het 'content marketing' of 'marketing PR', in principe gaat het allemaal over hetzelfde: het over de bühne brengen van een boodschap in de vorm van relevante content, volgens een strategische aanpak en goed getimed. Social media is absoluut niet stoffig, maar zou dat misschien wel meer moeten zijn.  

De 'cool-factor'

Social media is en wordt ontzettend gehyped. Gestimuleerd door overweldigende cijfers en gave campagnes. Een 'must have' voor iedere organisatie.  Wie echter naar social media kijkt vanuit de 'puriteinse'  definitie, ziet dat social media niet gaat om de vernuftige trucs en tricks. Het draait om de menselijke benadering. Om het bouwen van duurzame relaties met de doelgroep. Dit bereiken vergt een lange adem en structurele inzet. Vanuit inhoud en relevantie, continu in contact blijven met de volgers van een netwerk of lezers van een blog. Daadwerkelijk iets van waarde toevoegen waardoor je als merk of bedrijf mensen aan je bindt. Het resultaat: engagement, loyaliteit, ambassadeurs, sympathie, transparantie, verbeteren van de vindbaarheid en lading geven aan je merk.

Dat bereik je niet met enkel gave campagnes en toch ligt de nadruk vaker op de 'cool-factor', dan op het bouwen van relaties. Want, tsja, dan is social media ineens niet zo sexy meer en krijg je lastige vragen als: wat levert het me op, hoeveel tijd gaat er inzitten en kunnen we afrekenen op resultaten. Dan kunnen er geen mensen vrijgemaakt worden om het actief op te pakken en blijkt de organisatie er eigenlijk nog helemaal niet aan toe te zijn social media in te zetten. Veel te lastig, dus kiezen we voor het traditionele zenden, maar dan wel via social media en met een interactief karakter waardoor we onszelf toch nog een beetje voor kunnen houden 'goed bezig' te zijn. Dit betekent zeer zeker niet dat die gave campagne niet waardevol is, maar dat is niet het enige waar social media voor ingezet kan worden en niet het meest waardevolle. Dan zit je met heel veel fans op je fanpage dankzij een hippe campagne, ziet er leuk uit, maar wie van deze 'fans' zijn ook echt loyaal aan het merk?

PR is best cool

Neem dan PR. Veel overeenkomsten met socail media. De definitie is:

het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. Daartoe gebruikgemaakt van interne en externe communicatie om een bepaald publiek te informeren of te beïnvloeden met behulp van tekst, publiciteit, promoties en speciale gebeurtenissen. Aan de andere kant heeft pr ook een signaalfunctie om trends en issues uit de buitenwereld op te merken en ernaar te handelen. bron: Wikipedia.

Natuurlijk, Wikipedia is ook geen ultieme waarheid, het is user generated content en ook ooit door iemand bedacht en door weer iemand anders goedgekeurd om publiekelijk te maken, maar het is wel een treffende omschrijving van wat PR is: veel meer dan een persbericht.

In de praktijk wordt PR vaak ad hoc matig ingezet en nauwelijks gebruikt voor het signaleren van trends en issues. De bedrijven die dit wel doen, hebben er ook profijt van. Zij zijn structureel in de media, top of mind bij de doelgroep en geven inhoud aan hun boodschap. Bovendien worden zij gevraagd om hun visie op een bepaalde ontwikkeling in hun vakgebied. Waardevolle woordvoerders, zijn schaars en komen vanwege relevantie zeker in het belboekje van de journalist.

Dit klinkt natuurlijk nog steeds niet zo heel erg cool. Misschien komt het omdat ik een vakidioot ben, maar zelfs een goed geschreven en origineel ingestoken bericht prikkelend en sexy zijn. Voor wie een extra PR impuls wil geven aan zijn boodschap, is er bovendien ook nog de mogelijkheid voor een PR stunt, bloggersreis, videopersbericht, online seeding, het organiseren van foto momenten en nog veel meer. Mits natuurlijk relevant, voor de doelgroep en de organisatie. Hierin schurken social media en PR heel dicht tegen elkaar aan en zijn ze allebei eigenlijk best sexy, als je het bredere communicatieplaatje tenminste snapt.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief