Waarom we kiezen voor de klanten die we hebben

Blog
Opinie
Jody Koehler
23-04-2014
Wat maakt iemand een goed PR adviseur? De vraag wordt mij regelmatig gesteld. Ik geloof dat de sleutel van professioneel succes voor een adviseur bestaat uit het vermogen om door klanten in vertrouwen genomen te worden. Niet door heel lange dagen te maken of een onuitputtelijke bron van kennis te zijn. Vertrouwen, daar draait het om. Zo verwerf je namelijk ook het recht om invloed uit te oefenen als adviseur. Iets wat je tijdens de meeste opleidingen niet leert. Daar draait het om het geven van kwalitatief goede adviezen. Maar in de praktijk is dat niet voldoende. Er zijn andere vaardigheden nodig, maar ook de juiste klant.

Natuurlijk, de ene klant is de andere niet. Sommigen zou je willen vermenigvuldigen, anderen vierendelen.  Dat is voor iedereen wel herkenbaar. En precies daarom kiezen wij heel bewust voor de klanten die we hebben. Om het maar duidelijk te stellen: Coopr werkt niet voor elk bedrijf. Wij geloven namelijk heel sterk dat er een goede match moet zijn tussen het PR- bureau en de opdrachtgever. Oftewel, is er een basis voor vertrouwen?

Aan het begin van elk new business traject toetsen wij die basis door heel dicht bij onszelf te blijven. 

Want als je wederzijds vertrouwen in de zakelijke relatie nastreeft, moet je beginnen bij jezelf en 100% eerlijk zijn. We stellen onszelf daarom al in die eerste fase drie simpele vragen:

1. Begrijpen wij wat het bedrijf, het product of de dienst doet?

2. Gebruiken wij in ons dagelijks leven het product of de dienst (of iets vergelijkbaars)?

3. Vinden wij de mensen leuk om mee samen te werken?

Is het antwoord op één van deze vragen 'nee', dan bedanken we vriendelijk. En ja hoor, dit doen we regelmatig. Zo kiezen wij bewuster onze nieuwe klanten en kunnen we gemakkelijker dichterbij onszelf en ook onze huidige klanten blijven. Dit vinden wij zelfs zo belangrijk, dat we dit ook prominent vermelden onder onze pagina 'Diensten'. Om open en eerlijk te zijn.. vooral naar onszelf.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief