Waarom wij wel blij worden van het tachtigste trendartikel

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
16-01-2017
Al weken vliegen ze ons om de oren: trends! Uit binnen- en buitenland. Het aantal artikelen over de nieuwste trends op zo'n beetje ieder domein die je maar kunt verzinnen is overweldigend. En sommige mensen zijn daar inmiddels best wel klaar mee... Maar bij Coopr worden veel mensen hier nog steeds blij van (getuige ook de onderwerpen van de vorige twee blogs). Want 'insights', waar trends onder vallen, vormen een belangrijk onderdeel van ons werk.

Input voor ons Coopr modelBij Coopr werken we voor veel van de plannen die we maken namelijk volgens ons Coopr model, waarin insights, strategie, creativiteit en inzet van media met elkaar verbonden worden. Het verzamelen en bijhouden van deze insights is één van de meest arbeidsintensieve onderdelen van het model. Onder insights verstaan we verschillende dingen, zoals inzichten in de doelgroep van de klant en over de markt en de concurrentie. Maar ook: de trends die relevant zijn voor de vraag en doelstellingen van onze klanten. Die trends die nu dus voor het oprapen liggen! Extra werk aan de winkel voor onze insights freaks dus, in deze tijd van het jaar.

Hierbij kijken we kritisch naar de bronnen en selecteren we op trends uit meerdere delen van de wereld. Opgetekend door vooraanstaande experts, media of influencers, gepresenteerd tijdens belangrijke events als CES of door grote onderzoeksbureaus. We struinen de diverse bronnen af en halen er uit wat voor onze klanten en ons vakgebied belangrijk is dit jaar.

Eén van de deelgebieden waarvan ik zelf de trends graag volg, is 'food & drinks'. Deels omdat het mijn persoonlijke interesse heeft, maar vooral omdat dit een hoek is waar we ons als Coopr in specialiseren en veel mooie klanten in hebben. We hebben de opvallendste trends samengevat in een trendrapport, dat we in deze tijd van het jaar graag met onze klanten delen ter inspiratie en gebruiken in onze voorstellen. Hierbij een tipje van de sluier:

1. Veggies!

Groenten blijven groeien qua populariteit en verdringen daarmee vlees van het bord van steeds meer mensen (in lijn met de Flexitarian trend van 2016). Onder invloed van influencers, kiezen steeds meer mensen in Nederland voor een vegan/veggie leefwijze. Groenten vormen steeds vaker het hoofdbestandeel van maaltijden. Vooral de bloemkool is populair en wordt gezien als 'de nieuwe boerenkool'.

2. Bowls, bowls, bowls

We eten in 2017 steeds vaker knus uit een kom. In 2016 begon het al met de populariteit van de poke bowl! Dit is een traditioneel gerecht uit Hawaii, waar verse vis in blokjes en groente centraal staan. In 2017 zet de trend zich voort met buddha bowls: een voedzame kom opgebouwd uit allerlei verschillende ingrediënten, zoals groenten, plantaardige ingrediënten, granen en soms ook noten en zaden.

3. Technologie
De digitalisering heeft invloed op bijna alle aspecten van het leven en dat is binnen de foodwereld niet anders. Van smart apparatuur om food mee te bereiden tot slimme apps om je eten te analyseren. We zien dit ook in de supermarkt terugkomen. Bijvoorbeeld in de veranderingen in de wijze waarop consumenten voor hun boodschappen betalen. Want wie wil er nog in de rij staan? Amazon haakt hier op in met Amazon Go, waarbij je boodschappen automatisch afgerekend worden puur door een app te downloaden.

Maar ook Augmented Reality gaat in steeds meer supermarkten een rol spelen. Onder andere om consumenten uitgebreider te informeren over de herkomst van voedsel. Ter ondersteuning hiervan zien ook apps als SmartLabel het levenslicht. De trend wordt ook wel augmented transparatie genoemd, omdat consumenten zo steeds meer kans hebben om echt diep in de herkomst van producten te duiken.

4. Purple rules
Niet groen, maar paars wordt gezien als dé kleur voor gezonde voeding in 2017. Paarse kool, wortel, asperges, aardappel en bloemkool zitten vol goede voedingsstoffen en antioxidanten zoals anthocyanin. Paarse aardappels hebben bijvoorbeeld vier keer meer antioxidanten dan de normale witte variant. Paarse kool heeft twee keer zoveel polyfenol als groene kool. Tijd voor veel meer paars in het boodschappenmandje dus!

5. Bewust zondigen
Gelukkig lijkt de tijd van over the top Fitgirls achter ons te liggen. Gezond en bewust eten is nog steeds belangrijk, maar we slaan er niet meer in door. Zondigen moet namelijk af en toe best kunnen. Maar we zondigen wel bewuster. Als we die slechte vetten, suikers of calorieën tot ons nemen, dan liever maar goed. Echt goede friet bijvoorbeeld. Deze trend begon al in 2016 met de opening van het Frites Atelier van Sergio Herman en naar verwachting zet dit zich verder door.

6. Houtskool
Een bizarre - maar fotogenieke - ontwikkeling is het gebruik van 'houtskool' in de wereld van food en drinks. Dit is het nieuwe trendy ingrediënt. Zwart ijs, zwarte broodjes, etc. Er schijnen behoorlijk wat voordelen aan te zitten: een detox effect, wittere tanden en anti-kater effect. Het zal in 2017 in steeds meer voor gaan komen in gerechten en cocktails.

Wil je meer weten over ons volledige trendrapport, laat het mij dan weten via talitha@coopr.nl.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief