Wat als we de rollen eens omdraaien?

Blog
Opinie
Jos Govaart
04-07-2012


Veel merken die aan PR doen willen graag dat hun merk besproken wordt op andere kanalen. Ik merk in de praktijk dat de meeste opdrachtgevers nog altijd het vrolijkst worden van een stukje in de krant of op de televisie. Daar wordt over gesproken in de soos en op de golfclub. Maar print heeft het moeilijk. De persgroep hanteerde onlangs weer eens de bezem en het einde is nog lang niet in zicht.  Krachtige merken hebben echter de kans om het spelletje eens helemaal om te draaien.

Laat pitchen op jouw platform
Dat we met "owned media" de kans hebben om zelf ons verhaal te vertellen is oud nieuws. Ik wil graag een stap verder gaan. Wat als bloggers, merken en journalisten naar jouw platform toekomen met het verzoek om op jouw platform te publiceren? Ik denk dat het kan. Een voorbeeld: stel je bent een mediabedrijf dat een documentaire wil maken over de geschiedenis van het brouwen van bier. Wat er traditioneel vaak gebeurt is dat er met teasers gewerkt wordt op de zender waar het programma uiteindelijk wordt uitgezonden. Dat is kostbaar. Het is niet alleen kostbaar, maar je mikt op een nogal breed publiek.

Wie zouden geïnteresseerd kunnen zijn in zo'n programma? Mensen die gepassioneerd zijn over bier. Die kun je vinden op de facebookpagina's van diverse biermerken. Als mediabedrijf heb je door het maken van die documentaire bakken vol relevante content. Probeer een contentdeal te sluiten met een biermerk zodat jij relevante content kan pluggen. Je kunt daarbij denken aan de eerste fragmenten, "behind the scenes-fragmenten". En je kunt de grootste bierfans oproepen om een rol te spelen in de documentaire. Zie maar eens een manier te vinden waarop je sneller een relevante groep mensen kunt voorzien van relevante content.

Waarom is dit relevant voor merken? Wel, je kunt nu eenmaal niet altijd over je eigen producten en diensten praten. Dat is saai en niet "engaging". Veel merken zijn op zoek naar relevante content waar mensen over praten. Als je dat zelf elke dag moet maken dan kost dat veel tijd en ook geld. Dus waarom niet zoeken naar slimme partnerships?

Elke dag relevante content
Ik weet niet of deze ontwikkeling waarheid zal worden. Het vraagt om een mindshift bij zowel mediabureau, adverteerder als bij pr-professionals. Wel weet ik dat de tijd wat mij betreft voorbij is dat je met één boodschap zoveel mogelijk media bereikt. Ik geloof in toenemende mate in samenwerkingen waarbij adverteerder, media en consument in een driehoek met elkaar samenwerken om gave contentplatforms tot stand te brengen.

Voor PR-professionals is dit een interessante ontwikkeling. Als je op deze manier werkt heb je veel meer grip op het eindresultaat en kun je investeringen die nodig zijn veel beter verantwoorden dan op basis van knipsels en advertentiewaardes. Ook spreid je het financiële risico van een contentproject zodat verschillende partijen zich er hard voor moeten maken om het tot een succes te brengen. Ik ben benieuwd naar de praktijkcases in de nabije toekomst.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief