Wat doe je als het even tegenzit?

Blog
Opinie
Jos Govaart
28-09-2023
Vorige week was ik te gast bij de aardige mensen van Teamleader en Com&Co in Gent. Zij hebben de – in mijn ogen- geweldige podcast Agency Life. Zij bespreken daarin dé vragen die leven in het bureaulandschap en doen dat wat mij betreft beter dan de gevestigde vakmedia. En dus zijn er geen heilige huisjes. Het onderwerp was: ondernemen in moeilijke tijden. Hoe is dat, hoe doe je dat, en hoe beleef je dat? De andere gast, Francis Lippens (van het bureau Famous Grey) en babbelden vooraf even met elkaar. Zo van. Best een zwaar onderwerp, maar we zijn zelf best positieve mensen, zullen we dat toch een beetje laten doorklinken?
Het werd een fijn gesprek dat je zelf maar eens moet luisteren of bekijken. Ik herinner me nog dat ik Francis vroeg wat hij leuker vond, ondernemen in moeilijke of makkelijke tijden. Op die vraag kwam uiteraard een genuanceerd antwoord. Ikzelf vind het denk ik het leukste als je aan het begin van een succesvolle periode staat, en het moeilijke een beetje achter je kunt laten. Met andere woorden: mindere periode bedwongen, en moedig voorwaarts. In ongeveer twintig jaar ondernemen (voor mij 6 jaar Netvlies en 14 jaar Coopr) kom je jezelf en de markt meermaals tegen. Ik heb het geluk dat ik meer tijden van voor- dan tegenspoed heb meegemaakt, maar toch haal ik juist uit de tijden dat het wat lastiger werd mijn lessen. Ik deel er een klein aantal.
 
Richt je op de prestatie, niet op het resultaat
In de eerste helft van het afgelopen jaar hadden we ongelooflijk vaak de Joop Zoetemelk-award. We zaten in veel bureaupitches waar we nét aan het kortste eind trokken. In het begin van het jaar was dat misschien terecht, later in het jaar wat ons betreft veel minder. Van die eerste pitches hebben we geleerd. Geanalyseerd waar we konden verbeteren en daar hebben we ons proces op ingericht. Dat leverde niet meteen succes op, maar wel een veel betere prestatie. Ik heb het team toen voorgehouden dat het echt een kwestie van volhouden was en de beloning echt zou volgen. Na nederlaag vier is zoiets best lastig vol te houden, maar iedereen heeft nu in de gaten dat het echt gewerkt heeft. Dat betekende voor de korte termijn dat we niet het resultaat behaalden waarop we ingetekend hadden, maar voor de langere termijn gaf het voor onszelf het vertrouwen dat we er weer aankomen. En dus bleef de spirit in het team ook goed. Dit is ook dé reden waarom we altijd binnen een aantal dagen evalueren, zodat je de uitslag altijd voor bent. De vergelijking met de voetbalsport is dan een makkelijke. Als je goed speelt heb je geen garantie op winst, maar je vergroot de kans wel aanzienlijk. Een simpel verhaal, maar zo is het natuurlijk wel.
 
Bepaal koers en communiceer deze
Als de prijzen buiten stijgen, de vakbonden over elkaar heen buitelen voor een paar procent loonsverhoging en het nieuws gedomineerd wordt door matig economisch nieuws, dan is het aan jou als leider om te duiden en te communiceren wat dat voor jouw organisatie betekent. Wees reëel over de situatie waar je je in bevindt, leg uit wat je doet om je aan te passen en geef ook aan wat er veilig is voor mensen en wat je spannend vindt. Het klinkt als een open deur maar je moet organisaties eens de kost geven die juist als de omstandigheden moeilijker worden, in zichzelf keren, nauwelijks communiceren en ondertussen wel keuzes maken die iedereen voelt. Heel belangrijk is om aan te geven hoe je de weg uit de moeilijke situatie ziet, hoe je de situatie beleeft en wat de invloed is die je zelf kunt hebben. Daarmee kun je een eenheid en gezamenlijk doel creëren en is het overwinningsgevoel ook des te groter als je je doel haalt.
 
Analyseer je succes en leef ernaar
Als PR- en communicatiebureau heb je een even simpel als ongrijpbaar verdienmodel. Wij leveren diensten, de slim- en handigheid van mensen, die gezamenlijk een bak aan vaardigheden en ervaring met zich meebrengen. Vinden wijzelf natuurlijk vreselijk uniek, maar de realiteit is natuurlijk dat het onderscheid met de concurrentie wel meevalt. We doen qua klantportfolio mee in de top van de markt maar bij die andere bureaus werken natuurlijk ook gewoon aardige en slimme mensen. En dat is natuurlijk wel waar ieder bureau prat op gaat. Nee onze mensen, die zijn pas lekker hands-on, nuchter en kunnen niet alleen adviseren, maar zorgen ook nog dat de klus gedaan wordt en resultaat oplevert.
 
Ik ben heel simpel gaan denken. Waarmee werden wij nu als bureau groot? Dat had misschien wel iets minder met het werk zelf te maken. Maar had veel meer met het delen van kennis te maken. We blogden elke dag, organiseerden events, gingen daar naartoe. Schreven columns in vakmedia. Kortom: we lieten zien dat we ongelooflijk veel plezier beleven aan ons mooie vakgebied. In alle eerlijkheid is dat er de laatste jaren bij ingeschoten. Terwijl we vanaf dag 1 iets omschreven hebben als: geven, delen en ontvangen. In die volgorde. Als het even iets minder gaat, moet je soms even terug naar de basis en je realiseren waardoor je groot werd, en dat in een eigentijds jasje steken. Dat is wat we nu weer aan het doen zijn, en waarvan we merken dat het nu alweer resultaat begint op te leveren. Voor iedereen is dat weer anders, wat dat dan is, maar het is wel prettig als je als ondernemer even teruggaat naar de early days. Wat maakte het verschil en kun je daar lessen uit trekken die ook in het heden en in de toekomst voor je kunnen werken?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief