Wat doe je als niemand je verhaal oppakt?

Blog
PR
Guylaine de Kort
02-04-2021
De grootste tegenvaller voor iedere PR professional: je schrijft een persbericht voor je opdrachtgever met prikkelende kop en al, drukt vol overtuiging op ‘send’ en stuurt het daarmee uit naar een goed afgestemde medialijst. En dan begint het wachten. Na een paar dagen de monitoringdienst nauwkeurig in de gaten te hebben gehouden en Google minimaal 100x te hebben gerefresht, is het toch echt overduidelijk: je bericht is door niemand opgepakt. Wat nu?
Ok, first things first; het is niet altijd eenvoudig je verhaal gepubliceerd te krijgen. Echt waar, het hoeft niet eens aan jouw goede persbericht te liggen. Media worden namelijk overspoeld met nieuws. Zijn het niet een tal van persberichten in de inbox, dan is het wel een of ander vervelend virus waar heel de wereld het over heeft. "De keuze is reuze”, zal ik maar zeggen. 

Enfin, daar zit je dan zonder je publicaties. Geloof me, we’ve all been there. En nee, dit is geen lijstje met tips en tricks hoe je met je persbericht wel de massa bereikt, want daar zijn menig blogs al over geschreven. Voor deze blog stelde ik mezelf en collega Monique de vraag: wat doe je als niemand je verhaal oppakt? Dat resulteerde in de volgende bevindingen:
 
1. Managing expectations
Het begint al ver voor het uitsturen van het persbericht: het managen van verwachtingen bij je klant. Stel jezelf daarom de volgende vragen: hoe nieuwswaardig is het nieuws van jouw klant? En welke media zullen het uiteindelijke verhaal mogelijk oppakken? Door op voorhand kritisch te kijken naar de nieuwswaarde van het verhaal kun je al redelijk snel een inschatting maken in hoeverre jij denkt dat dit bericht opgepakt gaat worden. Als PR professional ken jij de media immers het beste! Door dit terug te koppelen kunnen de wellicht torenhoge verwachtingen van de klant wat worden bijgesteld. Monique voegt daaraan toe: "Als adviseur zijnde ga je wel dusdanig proberen het verhaal in te kleden op een manier waarop het wél interessant kan zijn voor die ene journalist of mediatitel.” Het is dus goed om te polsen wat de verwachtingen zijn, maar denk ook zeker mee over de verschillende invalshoeken waarmee je de media kunt benaderen.

2. Mediarelaties zijn key
Rachèl schreef er onlangs nog over in dit blog: investeer tijd in het zoeken en leren kennen van de juiste journalisten en weet van welke input hij/zij blij wordt. Het heeft soms weinig zin om je verhaal breed en onpersoonlijk uit te sturen naar 300 contacten. Kijk of het relevant is voor niche media of deel het 1:1 met een journalist die affiniteit heeft met het onderwerp. Door waardevolle mediarelaties op te bouwen en in te spelen op behoeften, zijn zij eerder geneigd om naar je bericht te kijken. Hiermee verklein je de kans dat je verhaal een volgende keer niet wordt opgepakt. Ze weten immers van jou dat je hen niet met elk wissewasje lastigvalt.
“Daar zit je dan zonder je publicaties. Geloof me, we’ve all been there”
3. Timing is everything
Er moet natuurlijk ook maar net ruimte zijn bij de redactie of vraag zijn naar een specifieke onderwerp. Dat is deels PR: het bestaat voor een groot deel uit een beetje geluk en het vinden van de perfecte timing. Alles draait om een bepaalde urgentie en actualiteit in jouw verhaal. Heb je op voorhand al het gevoel dat een bericht door bepaalde omstandigheden een paar dagen later beter opgepakt zal worden? Adviseer de klant dan wat een betere optie is. Mocht het je niet gelukt zijn om je bericht in de krant of op de radio te krijgen? Kijk dan of het mogelijk is om de insteek van het bericht aan te passen op interesses van andere media of probeer het op een later (en beter) inhaakmoment nog eens.

Nog steeds geen resultaat, maar wel alles geprobeerd? Helaas moet je weleens concluderen dat iets simpelweg niet heeft gewerkt. Het bericht was toch te commercieel, de nieuwswaarde te minimaal of de timing niet on point. Het is in ieder geval altijd een mooie learning voor jou en de klant. En mocht je klant daar anders over denken, denk dan aan de wijze woorden van collega Monique: "Het is een marathon, geen sprint. Met vallen en opstaan. Het gaat niet altijd om nu snel resultaat boeken, maar het opbouwen van de klant z’n profiel in de markt.” Door deze learning mee te nemen in jullie gezamenlijke evaluatie kun je daarna vol goede moed en enthousiasme weer doorpakken. Mét succes!