Wat heeft een start-up aan een PR bureau?

Blog
Opinie
Jody Koehler
26-07-2011

Elk jaar zien duizenden bedrijven het levenslicht. En ook elk jaar verdwijnen er weer honderden van datzelfde podium. Een start-up kan het in deze economische tijden zwaar hebben. Belangrijk dus om weloverwogen keuzes te maken. Ook op het gebied van PR. In de afgelopen 2 jaar heeft Coopr, zelf nog een start-up PR bureau, heel wat gelijkgestemden mogen adviseren.  Maar heeft een start-up eigenlijk wel iets aan een PR bureau? Moet je die wel inhuren als je net start? Floris van Bommel vindt van wel.

'Doen', zegt Floris van Bommel in het FD-artikel 'PR-bureau inhuren?'. 'Zelf de promotie van je start-up verzorgen is een heel slecht idee. Zelf zou ik zowel mijn allereerste als mijn allerlaatste euro uitgeven aan een goed pr-bureau. Het inschakelen van een pr-bureau kost relatief veel geld. Toch is bezuinigen op pr een beslissing die vaak te snel gemaakt wordt. Een mager pr-beleid lijkt je bedrijf niet te schaden en kan dus uitgesteld worden, redeneren veel starters. Echter, wie het hardst schreeuwt krijgt de meeste aandacht. Dat is een van de simpele wetten der natuur. Concurrenten die minder kwaliteit leveren, maar wel een goede pr-afdeling hebben, zullen je overschreeuwen en er met de handel vandoor gaan.'

Maar waar moet je als start-up nu op letten? Ik schreef eerder al de blogpost 'Help, ik zoek een PR bureau' en daar vind je zeker interessante informatie. Maar er zijn meer tips die ik je wil meegeven. Ik som er 5 op, voor start-ups die overwegen een PR bureau in te huren.

5 tips voor start-ups
- Als eerste tip nog een opmerking van Floris in datzelfde FD-artikel: 'Als starter zou ik proberen een mooie deal te sluiten met een pr-bureau. Leg uit dat je starter bent, dat je graag wil groeien en regel een mooi "light abonnement" voor de eerste periode.' Goed punt!

- Check het netwerk van het PR bureau. Ben je als start-up actief in de IT? Oké, dan heeft het fasionnetwerk van dat PR bureau geen directe meerwaarde. En een netwerk is cruciaal voor menig start-up. Doe hier je huiswerk, via Twitter of LinkedIn bijvoorbeeld en vraag het bureau anders om dit inzichtelijk te maken.

- Overweeg kleinere bureaus. In de niches van jouw branche zitten waarschijnlijk fantastische bureaus. Zoek deze op via bijvoorbeeld PRbureaus.nl en vraag ze een plan van aanpak. Waar de grotere jongens 3 maanden inleestijd en Euro 15.000,- voor vragen, kunnen zij wellicht direct gas geven. Dat is wat je wilt!

- Praat over PR. Dit geldt overigens niet alleen voor start-ups. Zorg ervoor dat je samen bespreekt wat de verwachtingen zijn. Level met ze qua publiciteit, interviews en resultaat. Het is jouw rol om een goed product te maken of dienst te leveren. Dat is duidelijk, maar wat verwacht je van het PR bureau?

- Zoek de klik! Dit is zo ontzettend belangrijk. Jouw eerst PR euro's moeten goed gebruikt worden. Je wilt resultaat, passie, betrokkenheid, succes of gewoon iets moois. Let dan vooral op de chemie met het bureau. Hoe groot of klein ze ook zijn! Vraag wie een rol gaan spelen op jouw account. Leer ze kennen, ga met ze lunchen. En let op die cruciale klik! En bij twijfel... niet doen.

Heb jij meer tips voor start-ups bij het kiezen van een PR bureau? Laat het ons weten en vul hieronder tip nummer 6 of 7 aan.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief