Opinie
Wat is een goede PR-strategie?

Dit klinkt als een logische vraag. Een vraag die mensen met interesse in ons vak regelmatig zullen stellen. En die makkelijk beantwoordt zou moeten kunnen worden na een rondje Googelen. Het resultaat is echter zeer mager. Laten we het eens anders formuleren: “Voorbeelden PR strategie” dan maar. Dit levert iets meer relevante hits op, maar nog steeds zitten er niet veel bevredigende antwoorden tussen. In het Engels zijn de zoekresultaten beter, maar de conclusie is duidelijk: deze vraag is blijkbaar niet zo voor de hand liggend als hij lijkt.

De reden dat ik de vraag opzocht is uiteraard niet omdat ik zelf het antwoord niet weet. Ik deed het om in te kunnen schatten hoeveel studenten met een interesse in PR deze informatie makkelijk kunnen vinden. Onze derde les van de Coopr Academy, een initiatief dat we samen met Erasmus Universiteit Rotterdam zijn begonnen, draait namelijk om Strategie & Creativiteit. En waar je over het laatste punt volop informatie vindt, is dat over strategie een stuk minder… Terwijl er toch flink wat verwarring over bestaat.

Als ik de vraag ‘wat is een PR-strategie?’ stel aan vakgenoten of studenten, komen er wisselende antwoorden. De strategie wordt vaak verward met de doelstellingen of met de tactieken. Terwijl er toch een duidelijk onderscheid is. Wat is het dus precies?

Definitie PR-strategie

Een PR-strategie draait om de vraag: hoe gaan we de doelstelling(en) bereiken? Het wordt ook wel eens omschreven als de rationale achter de PR-tactieken of ‘the big idea”. Oftewel: welke overkoepelende “kapstok” kiezen we voor onze PR-campagne?

Een strategie wordt bepaald op basis van de insights over o.a. de klant, de markt, de concurrentie en de doelgroep. De strategie gaat dus over hoe je doelstellingen wilt bereiken en de tactieken draaien om wat je gaat doen. Er wordt wel eens gezegd dat een strategie ‘het diner’ is en de tactieken de losse gerechten.

Voorbeelden van een strategie
Hoewel er online ontzettend veel PR-campagnes te vinden zijn, worden deze doorgaans vrij tactisch ingestoken. Uiteraard willen we tijdens onze Coopr Academy sessie niet alleen de theorie behandelen, maar ook de praktijk laten zien. Maar wat zijn nu de beste voorbeelden van een duidelijke ‘big idea’? Een aantal campagnes waar ik aan moet denken, zijn de volgende drie campagnes (in willekeurige volgorde):
1. Dolmio Pepper Hacker

Dolmio is een Australisch merk met onder andere Italiaanse sauzen, pasta’s en zakjes. Ik kende ze niet, tot ze met een slimme campagne wereldwijd aandacht kregen: de introductie van de Dolmio Pepper Hacker. Bij Dolmio draait het, net zoals voor Honig in Nederland, om samen eten aan tafel. Een moment waarop je als gezin even quality time met elkaar hebt.

De belangrijkste insight die leidde tot Dolmio’s strategie is dat veel moeders door de voortschrijdende technologie gefrustreerd zijn over het ‘aan tafel moment’. En er zijn in ieder huishouden gemiddeld 12 toestellen die verbonden zijn met het internet. Het dekken van de tafel en echt goede gesprekken, de momenten om als familie verbinding met elkaar te krijgen, worden daardoor steeds vaker verstoord door smart phones, tablets en andere devices. Dit leidde tot het overkoepelende ‘big idea’: Help family’s disconnect, to connect. De tactische oplossing was een pepermolen, waarmee je met 1 druk op de knop alle wifi in huis blokkeert. Het goede gesprek aan tafel, was daarmee gered. Overigens bestaat de pepermolen (nog) niet echt, maar de discussie en daarmee de zichtbaarheid voor Dolmio waren een feit.

2. TNT – Add drama
Het is één van de bekendste viral videos… Het rustige dorpsplein in een Belgisch stadje dat door middel van één druk op de knop wordt omgetoverd tot een spectaculair podium voor actie en dramatiek. De ene dramatische scène, volgt de ander in razend tempo op, waarna de toeschouwers met open mond achterblijven. “Push to add drama”. Wat ik zo sterk aan deze campagne vond, is dat het ‘grote idee’ achter de campagne zo duidelijk was. Op een simpele manier, mensen letterlijk laten zien wat de zender is: je drukt op een knop en ervaart in 1x je dagelijkse dosis drama van een bedrijf dat alles over drama weet.
3. Ben & Jerry’s ijsslot

Soms kan een goede strategie heel simpel en klein zijn. Een paar jaar geleden las ik op flink wat sites over de Ben & Jerry’s ijssloten. Dé manier om ervoor te zorgen dat niemand jouw favoriete ijsje inpikt en gebaseerd op het inzicht dat mensen hun ijsje het liefste helemaal zelf opeten. De insight kwam van een consument en sluit goed aan bij het bereiken van potentiële problemen waar de doelgroep bij aansluit. En extra relevant voor een jongere doelgroep (studenten), die hun koelkast vaak delen met huisgenoten. Dit was de basis voor een heldere strategie: ‘Ben & Jerry’s ijs is zo lekker, dat wil je niet delen. Of zoals zij het zeggen: I’m terribly sorry, but there is no U in MY pint. Het ijsslot was een mooie tactische doorvertaling van dit overkoepelende kapstokje.

Er zijn uiteraard nog veel meer goede voorbeelden van sterke campagnes, waarbij duidelijke insights leidden tot een heldere strategie. Welke voorbeelden van campagnes met een goede strategie mogen de Coopr Academy studenten echt niet missen? Tips zijn welkom!

Gerelateerde blogs
FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!