Wat is er mis met PR?

Blog
Opinie
Jos Govaart
07-12-2009
Op bijeenkomsten waar veel journalisten aanwezig zijn hoor ik het vaak: ,,Die vervelende PR bureaus altijd met hun diarree aan persberichten!" Je voelt jezelf als pr adviseur bijna krimpen als je getuige bent van zo'n gesprek, terwijl je denkt: ja maar ik toch niet? Kennelijk is er iets mis met het PR-vak, en houdt iets ons tegen om echt trots te zijn op wat we doen. Tijd om daar eens inzicht in te krijgen zodat we er korte metten mee kunnen maken. Dit zijn overigens allemaal zaken die met een PR 2.0 aanpak écht niet meer kunnen.

Dat wat er slecht kan zijn aan PR is gebaseerd op dingen die ik zelf in het werkveld hoor en ook op basis van de gedachten van  Guy Kawasaki:

Zo, wat is er dan allemaal mis?
  • Je hebt je onvoldoende verdiept in het product of de dienst van je klant.
  • Je wordt door de buitenwereld gezien als iemand die directe communicatie met je klant tegenhoudt.
  • Je bent gewend om met grote traditionele mediakanalen te praten in plaats van kleinere en beter passende online mediakanalen.
  • Je begrijpt niets van SEO, blogs, tags, social networks en andere web 2.0 tools.
  • Je praat alleen in boodschappen en niet in verhalen die je influencers iets zeggen.
  • Je bent alleen bezig met publiceren, je luistert niet.
  • Je klant snapt niet hoe het publiciteitsproces in elkaar zit. Met andere woorden: Je legt je klant niet goed uit hoe het publiciteitsproces in elkaar zit.
  • Je hebt dat wat je voor je klant gaat doen niet gedetailleerd geformuleerd.
  • Je hebt je klant niet goed getraind over hoe zij moeten communiceren met de media.
  • Je vormt geen goede match met de PR-manager van je klant.
  • Je klant behaalt op korte termijn teleurstellende resultaten en je klant beëindigt de relatie te snel.
  • Je legt niet goed uit wat je klant aan publiciteit kan verwachten. De voorpagina Telegraaf is geen heilige graal!
  • Je hebt je klanten niet uitgelegd dat de echte PR-waarde zit in de tijd nadat je publiciteit hebt gekregen.
  • Je klanten houden zich star vast aan hun eigen bedachte verhalen.
  • Je klant is niet bereid om zijn agenda aan te passen aan die van de media en je influencers.
  • Gelukkig zijn er ook zaken waar PR wel heel goed in is.. Daarover later meer.

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief