Wat is goede pr?

Tijdens de workshops en lezingen die we geven is het vaak een van de moeilijkste vragen voor het publiek. Hoe ziet succes in PR 2.0 er uit? Men heeft vaak al wel het gevoel dat succes in PR meer is dan het scoren van free publicity. Daarom de vraag : Wat is goede PR? Via LinkedIn en Twitter kreeg ik al wat reacties binnen. Ik laat de discussie nog een week doorlopen en kom volgende week terug met conclusies en mijn visie. Voor nu deel ik alvast de eerste reacties met jullie:

Uiteraard weet ik dat het een vreselijk generieke vraag is. Juist daarom is het leuk om te zien hoe mensen denken. Omdat het eerlijke antwoord natuurlijk altijd is dat het afhangt van doelstellingen, wensen van je publiek etc.

Via LinkedIN kwamen in ieder geval de volgende reacties binnen:

Maud Geerbex :
Interessante denkoefening! De vraag die je stelt, is volgens mij niet op een algemene manier te beantwoorden. Wat ‘goede’ PR is, is hartstikke subjectief.
PR is een middel, geen doel, en daarom is hoe goed het is alleen af te meten aan de hand van de doelstelling die je ermee hebt.

Dat wil overigens natuurlijk niet zeggen dat PR automatisch goed was als je je doelstelling hebt behaald. Misschien is het doel meer ondanks, dan dankzij de PR-campagne behaald. Andersom kan het ook zo zijn dat er niets mis is met een PR-campagne, maar dat PR gewoon niet het juiste middel is voor het doel dat je wilt behalen. Is het dan automatisch ‘slechte’ PR? Hoogstens een slechte PR-adviseur, die niet aan de bel trekt als een gekozen middel de doelstelling niet ondersteunt.

Maar om te zeggen dat goede of slechte PR niet bestaat, dat vind ik ook weer wat flauw. Hierbij daarom toch een poging tot een definitie:

“Goede PR draagt in een aantoonbare mate bij tot doelstellingen op het gebied van reputatie.”

Ben heel benieuwd wat je hiervan vindt!

Rien Krol
Hoi Jos,
Ik denk dat je goede PR het beste kunt beschrijven als een proces. PR is al lang niet meer alleen het versturen van een persbericht om zo landelijke aandacht te krijgen. Ik zie goede PR als een relatie die je opbouwt met bijvoorbeeld journalisten en redacteuren maar ook met influencers op bijvoorbeeld Twitter en andere social media. Aandacht is uiteraard wel een speerpunt maar niet het belangrijkste doel van PR.

Door een duidelijk beeld te hebben van wat je relaties doen, waar hun interesses liggen en wat hen boeit kan je hen op het juiste moment voorzien van het juiste bericht. Uiteraard hoort bij goede PR ook de monitoring en terugkoppeling om te kijken of je de doelstellingen die je hebt opgesteld hebt bereikt.

Kortom goede PR oefen je tegelijkertijd uit in print en online media. Hierbij staat volgens mij niet zozeer het public centraal maar meer de relatie.

Ik ben benieuwd naar je artikel!

Groet,

Hans Kramer
Goede vraag Jos. Als je goede PR niet gelijk stelt aan (cijfermatig) succesvolle PR, dan zou ik zeggen: ieder initiatief dat er met open vizier op gericht is om het gesprek aan te gaan met stakeholders of het gesprek tussen diverse stakeholders te faciliteren, is goede PR. Openheid, kwetsbaarheid, relevant delen en dankbaar ontvangen zijn volgens mij aardige indicatoren. Benieuwd of groepsleden het daarmee eens zijn, of daar heel anders over denken.

Ruud Nannes
Los van alle definities, Via PR zoek je vooral samen op betrekkingsniveau naar een soepele manier om zaken tot stand te brengen. PR is daarbij een middel om fuzz (vaak onbelangrijke peroonlijke tics) in te dammen die het samenwerken in de weg staan, of waardoor je personen uit de weg gaat. PR is verder vooral het vermogen om perspectieven om te draaien en het ‘naar omstandigheden (=voor zover je invloed reikt) goed’ te doen.

Via Twitter kwamen de volgende reacties binnen. De een wat serieuzer dan de ander. Sommige ook met een driedubbele laag (@remcojanssen)

Arjan van der Knaap
Ik doe niks, als ‘t erop lijkt dat ik wat doe, dan ontken ik. Als ik niet kan ontkennen; geen commentaar!

Jan van der Aa
Objectief gezien een té subjectieve vraag..

Remco Janssen
Goede PR is als je een baas heel erg tevreden is met een slecht geschreven ghostwritten artikel in vakblad
Goede PR is keihard de voorpagina van de Telegraaf halen
Goede vraag *blanco*

Remco van Buren
goede PR: als PR om Public RelationSHIPS draait ipv Public Relations.

Roland Kroes
s’Wel brede vraag…

Mark de Bruin
Marketing managers mogen meedoen? Of wil je alleen PR dudes?

Belle P.
Goede PR is positieve ervaringen met gemotiveerde medewerkers en een goed product.

Libertar
Als pelsluis in de bijna irritatiezone! die blijft het langs hangen

Wouter Mellaart
Resultaatgerichte & scorende PR? about 14 hours ago via TweetDeck in reply to josgovaart

Perlita Fränkel
M.i.is goede pr: altijd uitgaan van je doelgroepen en niet vanuit jezelf. Blijf eerlijk en spreek de taal vd doelgroep.

Dit zijn de eerste antwoorden. Ben erg benieuwd wat jij vindt.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!