Wat is goede PR Â- snel en aanwezig of langzaam en doordacht?

Blog
Opinie
Tamara Vlootman
03-12-2014
Een tijdje geleden schreef mijn collega Marlous over reactvertising. In haar blog stelde ze de vraag of snelheid tegenwoordig boven kwaliteit gaat. Ook in Adformatie schreef Ebele Wybenga een stuk over het verschil tussen communicatie die snel inhaakt op het nieuws van de dag (vaak met behulp van een ingehuurde blogger) en 'slow' communicatie, bijvoorbeeld een campagne waar professionals lang en hard aan hebben gewerkt. Hij pleit met name voor het laatste. Volgens Wybenga vinden steeds meer bedrijven aanwezigheid op middelen als Facebook en Instagram belangrijker dan de inhoud van hun boodschap die ze op deze media plaatsen. Een beetje leeg met de waan van de dag meeschreeuwen. Maar je moet vandaag de dag wel, anders hoor je er niet bij, toch?

Stel jezelf de vraag: 'wat willen we bereiken?'
Wat is belangrijker? Een goede opgebouwde campagne met een origineel idee, of een goed social media beleid waarbij je bedrijf zichtbaar en benaderbaar is? Feit is dat ze hebben elkaar nodig hebben. Het aanmaken van een Twitter, Facebook- of Instagram account zonder doordachte strategie en heel veel effort is geen recept voor succes. En met alleen een goede, maar dure reclamecampagne bereik je ook niet het maximale. Wat vooral essentieel is, is dat er niet eerst naar het middel, maar naar het doel wordt gekeken. De vraag 'wat willen we bereiken' wordt nog veel te vaak achterwege gelaten. Uiteindelijk moet snel en doordacht simpelweg samenkomen. De strategie en het denkwerk, moeten blijken uit de manier waarop je aanwezig bent op social.

Investeren in het nu én in de toekomst
Zelf vind ik de campagnes van Old Spice, een Amerikaans douche-en parfummerk voor mannen, een goed voorbeeld van grappige, goed doordachte content waar duidelijk tijd en moeite in is gestopt. Tegelijk zijn ze aanwezig op social media op een volledig met de rest van de communicatie geïntegreerde manier (de robot uit hun campagnes beantwoordt ook vragen op social). Alles op hun social beleid ademt een bepaalde stijl. Dat maakt dat snel aanwezig zijn eigenlijk een eitje is. Op deze manier kan Old Spice wel degelijk inhaken op de waan van dag, zonder hard te hoeven schreeuwen. Voor hen is het gemakkelijk relevant te zijn, want hun koers en tone of voice is duidelijk. Als zij ergens op inhaken, is de kans groot dat het relevante content is voor de doelgroep. Ik ben me er zeker van bewust dat hier flink budget mee gemoeid is. Net als bij KLM zijn hier goede, creatieve mensen voor aangenomen die zich hier vol op richten. Maar om ook over een paar jaar nog door te kunnen, lijkt dat me geen overbodige luxe. Zeker voor lifestyle-merken.

https://www.youtube.com/watch?v=n8BMkR-pVW0

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief