Wat kost een persbericht eigenlijk?

Op dit PR blog schrijven we regelmatig over ‘het persbericht’. Echter, de financiële kant van het PR middel is vooralsnog onbehandeld gebleven. Terwijl de vraag wel ontzettend interessant is: wat kost nu een persbericht? De antwoorden variëren van enkele tientjes tot bedragen van € 2.000,-. En om maar duidelijk te zijn, wij zitten met ons PR bureau aan de bovenkant van deze range.

Hoog of laag?

Voor een persbericht rekenen wij gemiddeld genomen een bedrag van € 1.500,-. Een bedrag dat volgens sommigen schandalig hoog is. En volgens anderen weer amateuristisch laag. Ik zal beide aanvliegroutes even kort uitleggen aan de hand van twee gehoorde reacties uit het verleden:

“Dat is schandalig hoog! Hoe lang ben je nu eigenlijk bezig met zo’n bericht? 1 á 2 uurtjes? Max!  Hoe kun je daar dan zo’n prijs voor rekenen?”

Met daar tegenover.

“Dat is een koopje zeg! Amateuristisch laag. Zeker als je kijkt naar de tienduizenden euro’s publiciteit die we hiermee gaan genereren. Hoe kun je daar zo’n prijs voor rekenen joh?”

Toegevoegde waarde

Enig idee wie het in de regel een koopje vinden? Precies, mensen  uit de marketing- en reclamewereld. Die snappen namelijk hoe je ‘toegevoegde waarde’ moet prijzen. Daarom rekenen ze ‘concepting’ ook door aan klanten. Die geven in ieder geval hun kennis en kunde niet zomaar weg. Zoals de PR wereld dat soms wel doet. Dom en zonde. In mijn ogen kun je prima voor een persbericht  € 100,- vragen, maar dan moet dat ook gelijk staan aan de ‘toegevoegde waarde’ die je levert. En gelukkig waarderen wij onszelf dan toch iets hoger dan dat.

Wat vind jij dat een persbericht zou mogen kosten?

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!