Wat maakt een goed doel mijn euro waard?

Blog
Opinie
Marlous Westra
09-08-2012


Onlangs was ik me aan het verdiepen in goede doelen in Nederland, zowel klein als groot. En dat zijn er nogal wat. Ze zetten zich in voor dieren, zieke mensen en vooral voor kinderen. Denk aan de Guusje Nederhorst foundation, Kika of Cliniclowns. Of juist aan het dierenasiel bij jou in de buurt. Wat bepaalt nou of een goed doel goed genoeg is voor je geld?

Grote ogen
Moet je bijvoorbeeld een persoonlijke link hebben met doel? Of hoef je het alleen maar sympathiek te vinden. En wat maakt een goed doel dan sympathiek? Heeft dat te maken met campagnebeelden van jonge puppies die je met grote ogen aankijken? Of kinderen in ziekenhuisbedden die schateren van de lach (campagne

Een goed doel moet voor mijn gevoel in ieder geval niet teveel 'out there' zijn. Je mag niet het gevoel krijgen dat ze al teveel geld hebben en dit opmaken aan slecht gekozen reclameblokken. Dan gaat mijn euro liever naar het activiteitencentrum op de hoek.

Low key
Een goed doel is voor mij low key, bescheiden en doet zelf actief aan fundraising. Een goed doel is creatief in haar communicatie en zet pr in als onderdeel daarvan. Authentieke en eerlijke storytelling die op een bepaalde manier dichtbij komt. En natuurlijk de inzet van social media op een kostenbewuste manier. Een mooi voorbeeld is de (al oude) campagne van Save the Children. Je ziet de hele wereld aan je voorbij vliegen en wordt uiteindelijk pittig geconfronteerd met hoe goed wij het hier in Nederland nog steeds hebben.

Afhankelijk
Goede doelen zijn afhankelijk van onze steun en zij moeten zich op de een of andere manier in de kijker spelen. Ik ben dan ook benieuwd. Welk goed doel verdient jouw euro en waarom?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief