Wat merken van Linda kunnen leren

Linda

Afgelopen donderdag was ik te gast bij de tweede editie van de content club. De entourage was al veelbelovend. De nieuwe stek van het NRC Handelsblad was de thuishaven van deze sessie. Thema was: Wat merken kunnen leren van uitgevers : Wat mij duidelijk werd: Plezier,ondernemerschap én de blik naar buiten zijn dé kritische succesfactoren om succesvol te zijn met content. Uitgeverijen zijn niet dood als ze aan die voorwaarden voldoen. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor merken.

Toffe tijd in medialand
Het is een toffe en spannende tijd in medialand. Hoewel traditionele mediatitels best onder druk staan, gebeurt er genoeg. NRC Handelsblad kwam met NRC Reader.  Maar er zijn ook heleboel écht nieuwe initiatieven. Denk daarbij aan de fusie van The Post Online en De Nieuwe Pers. Internationaal is Buzzfeed een interessante ontwikkeling. In Nederland begint Upcoming.nl aan een mooie opmars. We zitten al even te wachten op de eerste content van De correspondent (schiet eens op!) Vorige week kondigde Alexander Klöpping een concept aan waar velen al lang op zitten te wachten met Blendle: Je betaalt alleen wat je leest.

Je lezers altijd een stap voor zijn
De meest sprankelende presentatie, was wat mij betreft van de hoofdredactrice van Linda Magazine, Jildou van der Bijl. Rutger Verhoeven, de inspirerende TGV van de VARA had inhoudelijk het meest interessante verhaal. Toch won Jildou op punten voor mij omdat ze liet zien wat écht het verschil maakt. PLEZIER en de wil om het elke dag beter te willen doen. Ik behoor totaal niet tot de doelgroep van Linda. Maar wat werd ik enthousiast van haar no-nonsense presentatie. Zij heeft de gouden regel van wijlen Steve Jobs zeer goed begrepen. Je moet nooit doen waar je klanten om vragen. Je moet zorgen dat je dat een stap voor bent. Elke editie van het blad moet minstens 3 aanstootmomenten kennen. Iets onverwachts, waarbij je degene die naast je zit aanstoot en vraagt: “Moet je nou kijken!”.  Is het succes van Linda nu moeilijk? Ja en nee. Ze maken het blad (en platform) met ontzettend veel plezier en drive. Utopieen bestaan niet. De premier op de cover? Why not. Alles wat je verzint, kun je uitvoeren. Alleen voorkom saaie gaapmomenten. Dat moeten merken ook in hun oren knopen. Ga op zoek naar het randje. Verwonder, choqueer, tover, glimlach, daag uit. Hulde voor alle mensen die bij Linda Magazine werken. Het is nog steeds mogelijk om rondom dode bomen én apps een goede business te bouwen. Als je dat maar doet met plezier en de wil om het elke dag beter te doen!

Update: De presentaties op slideshare:

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!