Wat merken van muzikanten kunnen leren

Blog
Opinie
Jos Govaart
01-08-2012

Professionele muzikanten begrijpen iets belangrijks. Zij begrijpen wat het allerbelangrijkste voor hen is: hun publiek, hun fans, de mensen die concerten bezoeken en iets meer euro's voor muziek overhebben dan een abonnementje op Spotify. Iedereen die bovengemiddeld met muziek bezig is heeft volgens mij een artiest die voor het grote publiek nog onbekend is, maar zo af en toe aan de oppervlakte komt. Zo'n artiest waarvan je zegt: Ja maar die ken ik al jáááááren. Dat heb ik met Tim Christensen. Een Deense virtuoos.

Waarschuwing: dit blog bevat enthousiasme en wordt op het einde pas vakinhoudelijk relevant.

Toen ik in 4 VWO zat gingen we met het Mencia de Mendoza Lyceum op een uitwisselingsprogramma naar het plaatsje Faaborg in Denemarken. We kwamen daar op een raar soort school terecht. Je zit daar namelijk tot je 16e op een soort basisschool. Wat opviel is dat daar heel veel ruimte was voor creativiteit en sport. Er werd heel veel muziek gemaakt, toneel gespeeld en gesport. Dé grote muziekhelden in Denemarken destijds waren Dizzy Mizz Lizzy. Een band met redelijk stevig gitaargeluid. Maar het waren wel altijd goed geschreven liedjes.  Ik heb daar ter plekke hun eerste CD gekregen van een van die Deense gasten. Tot op de dag van vandaag is dat een van mijn favoriete CD's.

Een zondagmiddag in Rotown
Jaren later, toen ik op een verdwaalde zondagmiddag in Rotown een biertje zat te drinken viel mijn oog op een programmaflyer van het Rotterdamse café met podium. Ik zag Tim Christensen staan. Het kwartje viel niet meteen, maar na even nadenken viel hij dan toch. De zanger van dat leuke bandje uit Denemarken! Te zien voor volgens mij 5 euro! Het was een fantastisch optreden. Ik had er geen idee van dat de goede man een solo-carrière was begonnen. Wat opvalt is dat Christensen een kleine schare ambassadeurs heeft in Nederland. Zo zijn Jamie en Spike van Di-Rect fan van de man. Sterker nog Christensen schreef een van hun songs. Eric Corton (3FM) is fan van hem en maakte al twee video-reviews. Ook bij Giel Beelen krijgt hij langzamerhand voet aan de grond. Tim Christensen mag met zijn band The Damn Crystals voor het eerst op Lowlands spelen dit jaar.

Als Christensen naar Nederland komt, dan wil ik er bij zijn. Kaartjes voor zijn concerten kosten slechts 15 euro. Ik wil ook elke keer als hij komt optreden mensen aansteken en meenemen naar zijn concerten. Mensen die naar zijn albums luisteren na mijn eindeloos aandringen raken niet altijd overtuigd. "Ik hoor wel dat hij een heel goede singer songwriter is, maar het is zo keurig binnen de lijntjes". Voor mensen die op mijn aanraden naar een live-concert gaan, geldt heel wat anders. Die vinden het allemaal geweldig. Zonder enige uitzondering.

Durf te investeren in het kleine
Ik ben geen fan in de zin dat ik allerlei prullaria van artiesten wil hebben. Waar ik wel fan in ben, is dat ik alles wat ik qua muziek kan vinden, wil hebben. Tim Christensen snapt dat, en wel op Facebook. Hij heeft op zijn Facebookpagina een hele video-sectie met huiskamer-liedjes. Soms bekend werk, soms legt hij uit hoe een nummer tot stand gekomen is, of soms maakt hij zelfs van een liedje van Michael Bolton iets smaakvols - dat moet je ook kunnen-. Dat doet hij omdat hij snapt wat zijn fans op Facebook willen hebben. Dat is als eerste exclusieve content. Tim Christensen heeft óók een YouTubechannel. Daar staat niet meer op dan wat officiële clips. Geen idee of dat strategie is, áls dat het wel is, dan vind ik het briljant. Vast niet goed voor zijn totale bereik. Het is wel goed voor zijn loyale facebookfans. Zouden bedrijven/merken in staat zijn om hetzelfde te doen? Soms zie ik goede voorbeelden. Soms zie ik merken die snappen dat het niet altijd gaat om bereik - waarmee ik niet wil zeggen dat bereik onzin is, shoot those too-. Merken die snappen dat het verrassen van mensen loont. Maar voor de meeste merken lijkt het nog het moeilijkste wat er is. Beraken,verrassen, verwonderen, betoveren, kan me niet schelen hoe je het noemt, maar maak er iets van. Niet alleen voor het resultaat maar ook voor het fijne gevoel . Ik geloof dat dat werkt. Of ik wil op z'n minst dat het werkt.

Voor wie toch benieuwd is welk geluid er uit die man komt: Toch maar een paar filmpjes die ik op YouTube gevonden heb. Maar kijk ook vooral even op Facebook.




Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief