Wat vertelt Google over jou?

Blog
Opinie
Marie Louise van Dorp
10-10-2011

Je hoort een naam van iemand of je maakt voor het eerst kennis met iemand. Wat doe je? Veel mensen (ik ook) typen de naam dan even in op Google. Wat zien we dan? Of iemand actief is op LinkedIn, een Facebook profiel heeft, of hij of zij betrokken is in andere projecten, een eigen website heeft, etc. Je komt een hoop over iemand te weten dankzij Google. Maar heb je je eigen naam wel eens ingetypt in Google? Doe dat nu eens voordat je verder leest.

Het internet en afbeeldingen
En, wat kom je over jezelf tegen? Inderdaad (als je actief bent) je LinkedIn-, Facebook-, of Twitter profiel? Het kan zijn dat je ook andere artikelen bent tegen gekomen waar je naam in is genoemd. Ik ben benieuwd of je hiervan af wist of dat dit toch als een verrassing komt. Als je je naam intypt in Google dan krijg je eerst alleen de resultaten van 'het internet'. Klik ook eens in het knopje 'afbeeldingen'. Wat kom je dan tegen? Ben jij dat wie je ziet?

(Pro)actief verwijzen naar eigen profiel
Misschien ben je ook wel tot de ontdekking gekomen dat je niet de enige op het internet bent met jouw naam. Hopelijk zijn al je andere naamgenoten personen met een andere bezigheden en komen er geen negatieve resultaten naar voren. Ik typte de willekeurige naam 'Peter Jansen' in in Google en kwam daar 5 verschillende Peter Jansens tegen. Allemaal doen ze wat anders maar wat kun je nou doen om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld je toekomstige werkgever bij het juiste account uitkomt?
Hugo Stienstra, PR en communicatie manager bij Monsterboard gaf afgelopen maand in PRstudentchat antwoord op deze vraag. Hugo vertelde: 'Op korte termijn: verwijs zelf (pro)actief naar het juiste profiel. Plaats bijvoorbeeld een link naar je LinkedIn account in je CV. Op lange termijn: zorg dat je vaker en beter gevonden wordt dan je naamgenoot. Hier zorg je voor door regelmatig content over jezelf te delen online.'

Je naam online 'claimen'
Ben je nog niet actief online maar heb je mogelijk in de toekomst de ambitie om voor jezelf te beginnen? Maak dan nu het nog kan een website aan met jouw eigen voor- en achternaam. Je hebt deze dan in ieder geval in eigen bezit voor het geval dat. Dit kun je ook doen met Twitter en Facebook. Dit zorgt ervoor dat je niet voor de verrassing komt te staan dat iemand er met jouw naam vandoor is gegaan.
Dit gebeurde vorig jaar tijdens de olieramp van BP. Een jongen startte een fake Twitteraccount @BPGlobalPR. Het account (nu verwijderd) had al snel meer dan 20.000 volgers waaronder ook een hoop journalisten. Het account gaf een satirische weergave van de werkelijke olieramp. Dit waren andere berichten dan het officiële Twitteraccount @BP_America uitstuurde. Deze verschillende accounts zorgden voor heel wat verwarring.

Dus niet alleen voor jouw als persoon is het verstandig om je naam in Google te checken maar ook voor organisaties.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief