Wat zeggen de opperhoofden van de grootste PR-bureaus over de stand van zaken in PR-land?

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
15-04-2015
Eind april lanceert PRWeek haar jaarlijkse Agency Business Report. Hierin staat onder andere een rangschikking van de PR-bureaus wereldwijd op basis van hun inkomsten en komen CEO's van de grote internationale bureaus aan het woord over de ontwikkelingen binnen het PR-vak. Gisteren publiceerden ze als teaser een kleine vooruitblik op het aanstaande rapport: een afbeelding met een aantal quotes uit de interviews met de CEO's van bijvoorbeeld Edelman, Fleishman Hillard en met mijn vroegere opperbaas bij Weber Shandwick. De quotes klinken optimistisch, dus ik verwacht in het totale rapport veel positieve geluiden over de ontwikkelingen binnen het PR-vak en de positie die PR-bureaus in de afgelopen jaren hebben weten te veroveren. Gemiddeld lieten bureaus in de VS vorig jaar al 'double digit growth' zien en dat is dit jaar vast niet slechter geworden.

15 CEO's over de status van het PR-vak
In totaal zijn er 15 quotes gepubliceerd uit interviews met 'de grote bazen' over de trends en ontwikkelingen binnen het vak. Hoewel de grote bureaus niet per definitie de wijsheid in pacht hebben, zijn zij wel in de positie - in ieder geval in Amerika - om qua visie voorop te lopen. Zij hebben immers de mensen en middelen om volop bezig te zijn met de ontwikkelingen binnen het vak en de trends te zetten (en in de VS lopen ze sowieso net wat jaren voor). Hieronder de quotes die me het meest triggeren. Omdat ik het er erg mee eens ben, geloof in deze ontwikkeling of omdat ik de achtergrond van het verhaal ken (het G4 model van Golin) en erg benieuwd ben naar de laatste ontwikkelingen. In een volgend blog deel ik de highlights uit het totale rapport, dat op 27 april gepubliceerd wordt. Ik ben benieuwd of mijn nieuwsgierigheid naar de verhalen van juist deze mensen terecht blijkt."In a data-, technology- and integration-driven world, PR has the opportunity to cast off some of its self-doubt and really build its influence. Social media, content-led campaigning, reputation - these are all areas in which communications should be taking the lead."Martin Sorrell, founder and CEO, WPP

"It's a healthy environment for PR as companies are much more focused on how reputational issues inform marketing strategies, which creates a lot of opportunity for PR firms generally."-Andy Polansky, CEO Weber Shandwick

"I dispute the fact that PR is turning into content. It's a key part of what we do, but by no means everything."-Paul Newman, North America president, MSLGroup

"If we become 100% social and content we just become another social and content shop."-Stuart Smith, global CEO, Ogilvy Public Relations

"Content creation, driven by data, analytics, and research that is integrated across the board - and not just bolted on as an afterthought - is what we do."-Don Baer, CEO and global chair, Burson-Marsteller

"We're a very humane culture, and when we introduced we did it gently. Everyone was involved and engaged, but everyone had other jobs to do. Because of that lack of accountability it didn't progress as fast as I wanted it to."-Fred Cook, CEO, Golin

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief