We lijden allemaal aan creativiteitsinflatie

Blog
Opinie
Thea van Unen
22-06-2016
Ik kan geen blad meer openslaan, geen boek meer lezen, geen site meer openen of geen Tweet meer zien. Ik ben moe van al die #kijkmijcreatiefzijn roependen in de woestijn.

De één post nog harder dan de ander: wij zijn creatief! Wij doen het anders. Ik ben bekend! Beroemd! Zie mij! Kijk wat ik gewonnen heb! Marketing Tribune heeft het deze week zelfs als thema: Marketing is all about creativity. Ik zal jullie de vele zelfde quotes van de bureaus besparen. Uniek is het credo allang niet meer.

Pleonasme
Hebben we het in onze branche werkelijk nodig om continue te zeggen hoe creatief we zijn? Is dit niet inherent aan het vak, sterker nog: aan elk vak? Oneindig creatief is een kind of een kunstenaar. Creatief is de accountant met cijfers. Creativiteit zit in iedereen en dit geldt zeker voor boodschappenmakers en ontwerpers van de toekomst. Roepen hoe creatief we in de branche zijn, is dus pleonasme van de bovenste plank als je het mij vraagt. Ik vind het niet meer dan logisch dat we het creatief vermogen in ons brein aanwenden voor het ontwikkelen van campagnes. Voor het opbouwen van goede klantrelaties en voor het verder brengen van ons vak. 

Sociale wetenschap
Wat is creativiteit nu eigenlijk? Er zijn verschillende definities te vinden, maar bottom line is creativiteit het vermogen om iets nieuws te scheppen. Een individu of een groep toont creativiteit wanneer een nieuw concept of object wordt gemaakt, of wanneer een originele oplossing voor een probleem wordt gevonden.

In de psychologie ziet men creativiteit als de flexibele houding die de mens in staat stelt om van oude manieren van denken los te komen, gewoontes te veranderen of om alledaagse dingen in een nieuw licht te kunnen zien.

Communicatie is een sociaal wetenschappelijk vak. Het gaat over de mens en zijn omgeving. Hoe communiceren we met elkaar? Communicatie heeft de functie van verbinding en relatie. Zoals PR de 'R' van relatie in zich draagt en daarmee onlosmakelijk verbonden is met relaties, met mensen dus, heeft creativiteit wat mij betreft dezelfde logische plek in elk vak. De mate waarin je creatief brein is ontwikkelt verschilt per persoon. Echter, wanneer je een vraag wilt beantwoorden of doel wilt halen schakel je je creatieve brein in. Zo simpel is dat.

Gewoon doen dus!

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief