Welke eerste indruk maak jij?

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
04-09-2012

'Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.' Waarheid als een koe. Een eerste indruk maak je maar één keer en kan bepalend zijn of iemand met je verder wil praten, je vertrouwt en met je in zee gaat. Zo simpel zitten wij mensen nu eenmaal in elkaar. In een paar seconden vormen we een beeld van de persoon die tegenover ons zit, op basis waarvan we beslissen of de ander 'de moeite waard' is, te vertrouwen is, of kennis van zaken heeft. Geef ons simpele zielen vervolgens nog een paar minuten om onze eigen hypothese in ons hoofd te toetsen en dan (menen) we toch echt wel een gedegen uitspraak te kunnen doen over de persoon tegenover ons. Simpel en oppervlakkig eigenlijk, hoe ons brein werkt. Of is het juist briljant en inventief? Want, heel eerlijk, zo vaak zit je er niet (erg ver) naast.

Shop like a Coopr
1 september 2012 bestond Coopr drie jaar! Trots als een stel 'Cooprs' wordt aan deze bijzondere dag ons jaarlijkse bedrijfsuitje gehangen.  Gisteren was het zover - een te gekke dag waarop er werd gewerkt aan het perfectioneren van onze eigen eerste indruk. Opgehaald in stijl (limousine, inclusief rode loper en genoeg bubbels aan boord), reden wij richting Den Bosch. Daar werden wij kundig onder de loep genomen door Suzi Vasques Dias, personal shopper en stijladviseur (for the record, wij wisten van niets...). In een paar minuten werden we op basis van onze 'eerste indruk' geanalyseerd. Een haarscherpe en rake analyse. Persoonlijkheidskenmerken, uitstraling, houding, stijl, oogopslag, etc. alles aan en onder de oppervlakte werd aangestipt, uitgelicht. En waar nodig duidelijk onderstreept met een passend stijl- en kledingadvies. Alles om de authenticiteit van het individu en de identiteit van het bureau dat we met het team vormen nog duidelijker naar voren te brengen en 'af te maken.' Hoe je overkomt en wat je uitdraagt is van onmiskenbare waarde in het PR- en communicatievak.

Maar met het stijladvies was de pret nog niet half begonnen. Daarna werd er gewinkeld, gepast, beoordeeld en gepronkt. Zes mensen die zich nu nog bewuster zijn van hoe ze overkomen op een ander, op elkaar, op een klant. Veel dingen weet je wel van jezelf, maar er zaten ook echt wel 'eye openers' tussen.

55% gebaseerd op uiterlijk
Bedenk je dat 55% van de eerste indruk wordt bepaald door uiterlijk, gezichtsuitdrukking en lichaamstaal, 38% door de stem en toon en slechts 7% door inhoud zelf. Dat zet je toch aan het denken. Weet jij 100% hoe je overkomt op een ander? Hoe een klant jou ziet? Een journalist of je collega?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief