Welke podcasts luisteren wij bij Coopr?

Blog
Opinie
Jos Govaart
15-11-2017
Vandaag nemen wij de tweede aflevering van onze podcast Connect op. In de afgelopen twee weken heb ik een hoop mensen in mijn omgeving aangewezen waar het knoppie podcast überhaupt zat op hun iPhone. Dus hoewel podcasts duidelijk winnen aan terrein, is het op de dag van vandaag nog altijd een niche-medium. Een veelgestelde vraag nu is dan ook: welke podcasts zijn volgens jullie dan de moeite waard? Kompaan Jody en ik maakten voor iedereen die met die vraag leeft, het volgende overzicht. En omdat wij zelf ook wel eens wat anders willen luisteren dan puur vakinhoud, gaan we hier en daar ook wat breder.

Niet de oudste podcast, maar misschien wel de moeder aller podcasts. Journalistieke verdieping pur sang. Vijf dagen per week, 20 minuten per aflevering pure kwaliteit. Iedereen die begint aan The Daily noemt het als favoriet. Terecht, vinden wij.

99% Invisible is een podcast waarin de achtergrond besproken en verdiept wordt van alle dingen waar wij eigenlijk zelden tot nooit over nadenken. Verfrissend.

Qua sfeer een van de fijnste Nederlandse podcasts. Twee beetje nerdy vrienden die de mediawereld kritisch onder de loep nemen. Inmiddels heeft Alexander Klöpping ook door dat hij Ernst Jan Pfauth best wat meer spreektijd mag gunnen. Een toffe podcast waarbij je de innovatie op het gebied van media, journalistiek ... ;-)

In Media Unplugged bespreken Tom en Mark wat zich achter de schermen van US media afspeelt. Met kritische noten en humor.

Een goed initiatief van Wayne Parker Kent. Het format is herkenbaar en het is duidelijk dat de mannen fan zijn van Joe Pullizi en Robert Rose. Drie nieuwitems, een slotitem én een hoofdgast. Vaak interessante gasten. Vlot geproduceerd. Luisteraars van P&R herkennen aardig wat. Sommige gasten mogen iets meer letten op het voorkomen van bullshitbingo. Respect voor de ijzeren discipline van het podcastteam. Chapeau.

Deze podcast is een initiatief van Neal Petersen, de drijvende kracht achter het YouTube-kanaal FC Afkicken. Deze formats staan symbool voor de vernieuwing in de voetbaljournalistiek. Ze kijken, veel meer dan menig televisieanalist, echt naar de tactiek achter het spel en benaderen het spel erg zuiver. Vaste sidekick is Fox-Sports commentator Mark van Rijswijk. Bijzonder zijn de interviews met trainers als Alex Pastoor (met name deze is een aanrader) en onlangs John van de Brom. Een tip voor Neal en Mark: Doe eens wat aan de geluidskwaliteit. Dat is met kleine investeringen echt op te lossen.

S-Town is een productie van de makers van Serial en vertelt het verhaal van John B. McLemore en zijn verzoek om een moord te onderzoeken in een klein dorpjes genaamd Woodstock, Alabama. Journalist Brian Reed gaat vervolgens op onderzoek uit. Geweldig gemaakt! Storytelling op basis van audio. Het kan!

Robert Rose opent deze Content Marketing Podcast elke aflevering met een welhaast poëtische verhandeling. Een verhandeling waar Joe Pullizi en Robert Rose later in de show op terugkomen. De podcast gaat altijd langs de mislukkingen van de Cleveland Browns over het wel en wee van het Content Marketing Vak. Hij is mij soms iets te "newsy" in plaats van verdiepend, maar zeker de moeite waard. Het slechte nieuws is alleen wel: eind dit jaar stopt de podcast omdat Joe Pullizi er voor minimaal een half jaar de stekker uittrekt. Het is wel mooi geweest, dunkt hem.

Voor elke bureaudirecteur een aanrader. Gaat over New Business development binnen een bureau. Hoe win je pitches, motiveer je je team. De show wordt gehost door Drew McLellan. Hij heeft één belangrijk nadeel. Hij heeft een stem alsof hij ontbijt met yoghurt met sware shag daarin. Hij heeft soms een solo-optreden. Die sla ik over.

Mitch Joel is Jody's persoonlijke held. En ik kan dat volgen. De man is messcherp. Dat blijkt ook uit zijn podcast Six Pixels of Separation.

Als je het geinig vindt wat bedrijven allemaal voor foute capriolen uithaalt, is dit op z'n tijd een geinige podcast om te luisteren. Scott Stratten is natuurlijk de bekende man van unmarketing. Grappig, een beetje onderkoeld. En Canadezen zijn natuurlijk sympathieker dan Amerikanen.

Beetje zweverig misschien. Maar toch heeft Jay Acunzo mij termen geleerd als first principle insight. Hij leert iets belangrijks. Denk na, denk stevig na, en vertrouw op je intuïtie in je marcomwerk. Kopieer niet maar wees oorspronkelijk. Dat is deze podcast ook zeker. Aanrader!

Netflix Podcast
Uiteraard mag dit initiatief van onze klant Netflix niet ontbreken. Inmiddels is de eerste uitzending met podcast godfather Adam Curry geweest. Er komt een vervolg. Wanneer en waarover? Dat zal de tijd leren!

Connect, van Coopr
Zelf zijn we inmiddels ook met plezier begonnen aan de productie van onze eigen podcast. We zijn natuurlijk ook benieuwd wat je van onze podcast vindt!

We zijn uiteraard ook benieuwd naar jouw favorieten!

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief