Wetten en regels voor influencers

Blog
Tips & Tricks
Judith van der Rijt
22-11-2018

Het klinkt zo simpel, werken met influencers, maar ook zij hebben zich te houden aan bepaalde (on)geschreven wetten en regelgevingen. Als je daar niet van op de hoogte bent kan het zijn dat je zowel als merk of als influencer (dat kan een blogger, vlogger of Instagrammer zijn) vroeg of laat in de problemen komt. Kijk maar naar het artikel dat

- Voorbeeld van een zin waarin ze aangeeft dat het een eigen initiatief is.

Verantwoordelijkheid ligt niet bij influencers

Het merk (de adverteerder) is in dit geval verantwoordelijk voor naleving van de regels uit de Reclamecode Social Media! Dus niet de blogger of influencer, maar het merk moet duidelijk aangeven dat ze zich aan de wet- en regelgeving moeten houden. Zij zijn ervoor verantwoordelijk dat dit opgenomen wordt in een vlog of social mediapost.

Hoe zorg ik ervoor dat reclame op blogs en social media herkenbaar is?

De Reclame Code Social Media omschrijft een aantal voorbeelden van teksten en hashtags die je kunt gebruiken om te laten zien dat het product sponsored is of de post reclame bevat. Voor blogs gebruiken ze daarvoor voorbeelden als: "Ik ontving product X van merk X...", "Merk X stuurde me product X" of "Dit bericht is mede mogelijk gemaakt door merk X". Wanneer het aankomt op social media als Instagram, Facebook, Twitter en Snapchat kun je gebruik maken van hashtags. Zij definiëren daarvoor de volgende hashtags:

  • #spon (gesponsord)
  • #paid (betaald)
  • #sample (sample)
  • #adv (advertentie)
  • #prom (promoted)

Reclame in vlogs

Op dit moment vallen vlogs nog niet onder de Mediawet. Dat wil zeggen dat ze nog geen duidelijke regels hebben waar ze zich aan moeten houden. Een wijziging in de Europese regelgeving zal er binnenkort voor gaan zorgen dat CvdM hun toezicht mag uitbreiden met YouTube, waardoor het CvdM afspraken gaat maken met vloggers om sluikreclame in hun video's te verbieden. Dat is hard nodig omdat vloggers een enorme invloed kunnen hebben op de kijkers van hun video's. Veel van hun kijkers zijn nog erg jong (vaak 12 jaar of jonger), een ontzettend kwetsbare doelgroep waar je veel invloed op kunt uitoefenen. Reclame maken via een vlog is dus erg aantrekkelijk en effectief is maar de kijker kan ook sneller misleid worden. De nieuwe reclameregels gaan ervoor zorgen dat vloggers altijd moeten aangeven wanneer ze door een bedrijf zijn betaald om een video te maken en dat ze geen reclame maken voor kinderen tot 12 jaar. Vloggers moeten helder in de video benoemen dat ze zijn betaald voor het maken van een vlog. Een beetje hetzelfde als de richtlijnen die in de Kinder- en Jeugdreclamecode en Social Media Code van de SRC staan dus. Het verschil is wel dat bij overtreding van deze regelgeving wel degelijk een boete uitgedeeld kan worden door toezichthouders.

Hoe zorg ik ervoor dat reclame in vlogs herkenbaar is?

In een YouTubefilmpje moet in dat geval duidelijk benoemd worden dat het reclame is. Dat kun je doen door het te benoemen, bijvoorbeeld tijdens een unboxing video, of door het herkenbaar in beeld te plaatsen. Goed om te weten: ónder de video vernoemen, in de description, is niet voldoende. Als een Youtube-video wordt embed op een website is dat namelijk niet zichtbaar.

Ben duidelijk: is het reclame of privé

Het is een moeilijke kwestie: enerzijds wil je je sponsoring of reclame zo goed mogelijk afstemmen op de influencer, anderzijds betekent dit dat reclame soms niet helemaal overkomt als reclame maar als iets wat een influencer zelf graag wil delen. Zorg er daarom voor dat je goede afspraken met elkaar maakt over de vermelding ervan om verwarring onder volgers te voorkomen. Zo voorkom je dat sluikreclame niet goed wordt herkend door volgers, maar ook dat posts die influencers uit zichzelf plaatsen (uit eigen initiatief en niet betaald dus) per ongeluk als reclame wordt aangezien. Dat wil je als influencer natuurlijk ook weer niet hebben.

Een voorbeeld: deze post plaatste ik een tijdje terug bij de lancering van Zalon, een nieuwe personal styling service van Zalando. Geheel uit eigen beweging, gewoonweg omdat ik het een tof concept vind, maar toch werd er gedacht dat het een sponsored tweet was. Als dat zo was geweest had er natuurlijk een #ad of #spon bij moeten staan.

Conclusie

Zorg er dus voor dat bij een samenwerking met een influencer duidelijk is afgesproken op wat voor manier duidelijk wordt gemaakt dat het product gesponsord is. Het is natuurlijk aan jou om te beoordelen of de voordelen opwegen tegen de nadelen, maar het is belangrijk om deze regels in elk geval in je achterhoofd te houden. Je merkt dan niet alleen dat volgers het kunnen waarderen dat je open bent over samenwerkingen, maar ook dat het steeds beter geaccepteerd gaat worden onder influencers. Succes!

De inhoud van dit artikel is o.a. samengesteld op basis van informatie van Charlotte's Law, juridisch advieskantoor voor de creatieve sector en ondernemers.

Laatste blogs