Wie is toch die vrouw op de huishoudbeurs?

Blog
Trends
Rosanne Van Setten
28-02-2017
Afgelopen week vond de 72e editie van de welbekende Huishoudbeurs plaats. Jaarlijks komt een kwart miljoen vrouwen op dit lifestyle event af, om samen met vriendinnen te winkelen, kletsen en inspiratie op te doen. Ondanks haar populariteit is de Huishoudbeurs regelmatig slachtoffer van de nodige clichématige ridicule, afkomstig van media als Upcoming.nl. Dit artikel schetst een vrij eenzijdig beeld van 'het huishoudbeursvrouwtje': een niet al te hippe oude dame die de beurs alleen bezoekt om zoveel mogelijk gratis spullen te ontvangen.

Gratis-graaier of trendbewuste consument?

Als we beursmanager Nicole Babay in een interview op AD.nl mogen geloven is de Huishoudbeurs echter zeker geen weggeef-walhalla, maar een vriendinnenfeest waar alles draait om shoppen, de laatste trends en het ouderwetse uitpak-gevoel. Toch proef ik ook in de vragen van journaliste Annemart enig cynisme.
Dit alles heeft mij aan het denken gezet over het 'huishoudbeursvrouwtje': wie is zij? Dit zegt Babay erover:"Bezoeksters van de Huishoudbeurs zijn gemiddeld 42 jaar oud, komen zowel uit de stad als van het platteland en 80 procent van de dames heeft een betaalde baan. Kortom: doorsnee Nederland."

Dit is min of meer de samenvatting van Upcoming:Een huisvrouw met een kortpittig kapsel en een trolley, voor wie de enige geldige trend 'gratis' is.

Dit is mijn ervaring:Na een bezoek aan de Huishoudbeurs in het kader van insights, moet ik zeggen dat ik me meer kan vinden in de weergave van Upcoming. De pittige kapsels, kekke monturen en trolleys vlogen me om de oren. Zonder gratis producten de beurs weer uitlopen, was geen optie dus reed ik naar huis met een tas vol gratis hondenvoer.

De Huishoudbeurs vrouw als afspiegeling van de Nederlander
Moeten we misschien concluderen dat de doorsnee Nederlander een Huishoudbeurs vrouw is? Bestaat er überhaupt zoiets als een doorsnee Nederlander, en wat is ons beeld daarvan? Wellicht is er een discrepantie tussen de doorsnee Nederlander op papier en die in het 'wild'. Of misschien is de doorsnee Nederlander gebaseerd op een man. Een interessante discussie als je het mij vraagt, niet voor niets is de Nederlandse identiteit een hot topic rond de verkiezingen. 

Voor ons als communicatieprofessionals iets om over na te denken: wie hebben wij in ons hoofd als wij het over 'de Nederlander' hebben? Klopt ons beeld van de communicatiedoelgroepen van de merken waar we voor werken? En kunnen wij ons inleven in deze doelgroepen?  Of vervallen wij vaker dan we denken in de menselijke neiging om vanuit onze persoonlijke bubbel te denken?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief