Wij zijn actief op social media, en nu?

Blog
Opinie
Jos Govaart
09-11-2009
Vakgenoten en ik roepen het vaak. Zorg dat je aanwezig bent in social media, verbind je website met de kanalen waarop je aanwezig bent en zorg dat je website zoekmachine -geoptimaliseerd is. Maar dan na een week of vier blijkt dat bezoekers niet toenemen, je Google-ranking die beter leek te worden, zakt weer in. De conclusie is dan ook terecht: het inzetten van social media is op zichzelf geen strategie. Het zegt niets over het toevoegen van waarde.

Waarde vanuit de PR-bril
Het toevoegen van waarde kan natuurlijk vanuit verschillende invalshoeken. Natuurlijk kun je Twitter beschouwen als Sales-kanaal en daar ook op een sociale manier mee omgaan. Stel je bent reisgigant, dan kun je je volgers op Twitter best de vraag stellen voor welk type vakanties je aanbiedingen moet weergeven. Het is een manier, die best succes kan hebben. Dell heeft het met het aanbieden van tweedehands computers. Een duidelijk format waar een select groepje mensen kennelijk op zit te wachten. Als ik het bekijk vanuit mijn PR-bril vind ik deze vorm niet de meest interessante.

Als PR professionals zijn we nieuws- en relatiemanagers. Waar alles mee begint is dat je goede content hebt die waarde heeft voor je publiek. Om goede content te creëren zul je moeten luisteren naar je publiek. Niets is erger dan dat je als organisatie een hoop tijd steekt in het creëren van allerlei content, maar dat je publiek zegt: ,, Nou en? " of: ,,welk probleem lost dat voor mij op ? "

Jij bepaalt niet wat waardevol is
Uiteindelijk bepalen de lezers van je blog, je volgers op Twitter of je fans op Facebook of de content die je ze voorschotelt waarde heeft. Een goed voorbeeld van hoe het wel kan is Sony met haar nieuwe gebruiksaanwijzingen. Je kunt er als electronicagigant voor kiezen om alle hippe feautures van je nieuwe technologische snufjes maar door je marketingkanalen te proppen. Sony kiest er voor om gebruikers van haar producten een gebruiksaanwijzing en beoordeling te laten geven. Daaruit blijkt precies waarom een product waardevol is en wat er beter kan.

Waardevolle content voor de eindgebruiker dus. En het spaart Sony geld uit ten aanzien van het drukken van dikke gebruiksaanwijzingen die niemand leest. Of de onvermijdelijke PDF op de bijgeleverde cd-rom die in het meest gunstige geval door het leven gaan als frisbee.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief