Wilt u 'Schizo PR' of 'Norit PR'?

Blog
Opinie
Jody Koehler
04-10-2011

Onlangs stelde iemand mij de vraag of Coopr voor elke organisatie dezelfde soort PR doet. 'Huh?', dacht ik. Voor elke organisatie dezelfde manier van PR bedrijven? Nee, natuurlijk niet. Dat kan niet eens. De invloed van organisaties op 'hoe' PR bedreven wordt is ook enorm. En bedrijven verschillen van elkaar, dus PR ook. Hier blijkt nog veel onduidelijk te zijn. Veel bedrijven denken dat PR altijd op dezelfde manier gaat. Maar niets is minder waar. Zowel bedrijven, adviseurs als bureaus hebben invloed. Vandaag sta ik stil bij een paar varianten van een PR beleid. Je zult ze wel herkennen gok ik.

'At your service PR'
Aha.. de PR voorkeur van menig oud-journalist. Dit PR beleid streeft openheid na. De media krijgen wat het vraagt, want de media zijn belangrijk. Die opvatting levert intern uiteraard wel wat tegengas op, want er is een verschil tussen volledige openheid en transparantie. Ook de moderne PR consultant met een voorliefde voor social denkt vaak aan dit beleid. Los van het feit of openheid altijd nuttig of slim is.

'Schizo PR'
Deze komt in de praktijk erg vaak voor. Het PR team stuurt een persbericht uit, want er is nieuws. Eigen nieuws wel te verstaan. En dat is, volgens dit beleid, zeer belangrijk. Er moet een persbericht verstuurd worden. Maar wacht... ! Als journalisten vragen stellen dan zwijgen we. Journalisten zijn namelijk tegenstanders die je moet mijden. Tot wij weer iets te melden hebben. Ik zeg: 'Here's Johnny!'

'Jack de Vries PR'
Plato noemde ze manipulators van de waarheid en bedriegers door taal. Individuen als Jack de Vries, Kay van der Linde en Klaas Wilting: de zogenaamde spindoctors. Je zou ook politiek adviseurs of PR consultants kunnen zeggen. Zij hebben een impact op het PR beleid, waarbij de vraag altijd is: waar gaat informeren over in overtuigen, beïnvloeden, overreden of zelfs manipuleren? Lekker doelbewust informatie in een bepaald kader presenteren. Precies.. framen, heerlijk!

'Norit PR'
Er zijn. Persbericht! Bedrijven die van geen ophouden weten. Persbericht! Organisaties die elke week. Persbericht! Een persbericht uitsturen. Waarschijnlijk. Persbericht! Omdat de directeur veel 'free publicity' wilt. Persbericht! Vervelend voor journalisten vooral. En vooral ook slechte PR.

'Outsource PR'
Ook wel de 'wie, wat, waar' PR genoemd. Veelal een gevolg van te harde outsourcing van de PR. Een voorbeeldje.... 'Met Shirley van PR bureau IbizaStars. Ja, ik snap het. U bent journalist en wilt iemand van Coopr spreken? Weet u wie precies? En wat zou hij voor u kunnen betekenen? Oké. En u wilt weten waar u hem kunt bereiken? Tja.. dat is een goeie vraag. Maar... ik weet het niet zeker.. maar volgens mij werkt Jos Govaart niet meer bij Coopr hoor.' Oké, oké... ik overdrijf hier wellicht een beetje, maar duidelijk is dat PR extern wordt ingekocht en er geen relatie is met het bedrijf.

Heb jij nog meer voorbeelden van een herkenbaar PR beleid. Zou mooi zijn als we een top 10 kunnen maken. Oh, dat is er nog één: 'Top 10 PR'

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief