Winkelcommunicatie: op ontdekkingsreis in de AH

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
27-11-2012


Onze Albert Heijn was misschien wat klein maar reuzefijn. Na twee weken gesloten te zijn geweest zijn er de nodige vierkante meters bijgebouwd en gevuld. Over een paar weken vind ik het vast fijn dat het assortiment breder en groter is, maar voorlopig verdwaal ik, kan ik niets vinden en lijkt nog geen enkele bezoeker de looproute te snappen. Iedereen botst met karretjes tegen elkaar aan. Zou goede winkelcommunicatie de oplossing bieden in de eerste fase van opening na zo'n grootschalige verbouwing?

Appie
Albert Heijn kwam dik een jaar geleden met de ingenieuze app 'Appie' waarmee niet alleen boodschappenlijstjes kunnen worden gemaakt en gedeeld, recepten en bonusaanbieding  gespot, maar ook de snelste winkelroute kan worden samengesteld op basis van het gemaakte boodschappenlijstje. Een fijne optie, vooral als je in een Appie komt die je nog onbekend is,  of een vestiging die net verbouwd is, zoals in mijn geval.

Maar helaas voor mij was er van mijn vernieuwde winkel nog geen winkelroute beschikbaar. Gemiste kans.

Offline winkelcommunicatie
Alles communiceert: van de winkelinrichting, de verpakkingen en natuurlijk het personeel. Op al deze fronten weet Albert Heijn landelijk punten te scoren. Opvallende acties, die blijven hangen, plakken en goed zijn vormgegeven en uitgedacht. Mooie verpakking die (nu) volop inspelen op de feestdagen. Ook de innerlijke mens wordt in AH-stijl verwelkomt: de koffie staat en bijbehorend koekjes liggen altijd klaar.Toch is het dan jammer dat tijdens de opening van een vernieuwd pand de winkelcommunicatie achterblijft. Personeel lijkt hun vriendelijkheid en hulpvaardigheid verloren, omdat ze zelf ook de weg kwijt zijn. Een pluspunt is de plattegrond die bij de ingang staat, zodat je in één oogopslag ziet hoe de winkel nu ingedeeld is...Maar, je denkt toch niet dat ik na de eerste schap nog weet hoe de rest van de winkel eruit ziet?

Gemiste kans
Landelijk is de Appie goed bezig. Maar lokaal kunnen er nog wat 'bonus' punten verdiend worden. Wat als er nou een vriendelijk lachende AH-medewerker mij bij binnenkomst een plattegrondje had uitgedeeld dat ik mee had kunnen nemen tijdens mijn vernieuwde shopping-boodschappenavontuur? Of pijlen op de grond die me hadden geholpen mijn looproute te bepalen? Ik weet zeker dat dit soort acties in de winkel mijn wereldreis zouden verkorten en mijn ervaring positief beïnvloed.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief