Wint PR de strijd om social media?

Blog
Opinie
Jody Koehler
21-09-2010
Social media wint terrein, ook in de boardroom. Dat merken wij, als PR 2.0 bureau, elke dag weer. Steeds vaker worden we door de hoge heren uitgenodigd om op gesprek te komen. Voor een kennismaking, een gedachtenuitwisseling of een pitchbriefing. Wat ons hierbij opvalt, is dat wij als PR club steeds vaker tegenover marketing en reclamebureaus staan. Vanuit een opdrachtgever ook wel te begrijpen, want waar leg je nu de strategische en creatieve verantwoordelijkheid van social media neer. Bij PR, marketing of reclame?

Winnaar

Voorheen zeilden diezelfde bureaus redelijk ongeschonden langs elkaar heen. Maar nu is er op social media gebied flink te winnen. En die winnaar speelt een cruciale rol op strategisch en tactisch gebied. Om over het loskomende budget nog maar te zwijgen. En de overige bureaus, die mogen de restjes hebben. Social media heeft dit speelveld veranderd. Wat volgt is een onderlinge strijd, maar de vraag is wie deze kan winnen.

Zijn het de PR bureaus die weten hoe je een verhaal moet vertellen, maar traditioneel gezien niet thuis zijn in widgets en grote commerciële budgetten? Reclamebureaus die creatieve ideeën voor campagnes kunnen opzetten, maar weinig ervaring hebben met het voeren van een dialoog? Of de (digitale) marketingbureaus die thuis zijn in 'the next shiny object', maar geen verhaal kunnen vertellen? Op dit moment wordt er volop talent aangetrokken door de bureaus; PR bureau zoekt techneut, reclamebureau zoekt luisterend oor en marketingclub zoekt storyteller.

Geholpen
Wie deze strijd wint? Uiteindelijk? Waarschijnlijk niemand. Ook al heeft PR misschien de juiste papieren op zak. Diezelfde zak mist in de regel de kloten, die wel toebehoren aan de reclameman. Gezamenlijk zouden zij eens met die digitale marketeer moeten praten, wiens rekenmachine wonderen doet. Dan... en pas dan... is de zoekende klant echt geholpen. Tot die tijd denk ik voor elk gesprek: 'Prepare for battle!'

Lees ook eens de blogpost 'Bij wie  zijn social media thuis' of 'Social Media in Nederland: #wietrektdekar en hoe?' en deel jouw gedachten eens. Hoe zie jij dit?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief