Wordt marketing té dominant in het medialandschap?

Blog
Opinie
Jos Govaart
25-08-2014
Coopr is als PR-bureau niet roomser dan de paus. Ja, wij geven geld uit aan Google Adwords, Facebook Advertising, YouTube seeding en ook wel eens aan Native Advertising. En dan vergeet ik vast nog wel wat. Voor oldschool PR-professionals is dat vloeken in de kerk. Naarmate wij meer "paid media" inzetten groeit dat gevoel ook wel bij mij, terwijl klanten hartstikke blij zijn met het goed meetbare resultaat. Waar wringt het dan precies?

PR in the old days
In the old days waren de regels van PR duidelijk. PR ging over earned.  Alleen als je een echt goed en relevant verhaal had, dan scoorde je. Nu is "storytelling" toegankelijk voor iedereen met een goedgevulde beurs. Heb je als merk geld, dan huur je een paar creatieve bureaus in, je koopt media in en de likes, comments en shares zullen je deel zijn.

Gratis bestaat niet
Vanuit een economisch en uitgeversperspectief is het natuurlijk volstrekt begrijpelijk wat er gebeurt. Gratis bestaat niet. Ook niet op Internet. Wie denkt dat het gebruik van Facebook gratis is, is hopeloos naïef. Als gebruiker betaal je, of dat nu met je privacy of met je profiel en online gedrag is. Bloggers hebben door dat ze soms invloedrijk zijn en opinies beïnvloeden. Dus snappen zij ook dat ze iets van economische waarde in handen hebben. Vorig jaar viel dat nog onder de vlag "branded content" en dit jaar staat het op de tariefkaarten als "native advertising". Marketeers hebben ontdekt dat alleen het pushen van boodschappen niet meer werkt en ze hebben zich een oude pr-tactiek eigen gemaakt. Maatschappelijk relevant zijn. Nieuwswaarde bieden. Redactionele content dus.

Verdienmodel verschuift
En eerlijk is braaf. Er valt prima te werken met vele aanbieders van native advertising. Je kunt gezamenlijk nadenken over toffe acties die relevant zijn voor de lezers van de aangesloten blogs. De inzet is écht het belang van de lezer. Maar het is wel duidelijk wie de opdrachtgever is. Jan Dijkgraaf vroeg me op Twitter laatst waarom het erg is dat Native Advertising op de tariefkaart staat. Of het nu een PR-bureau is dat verdient aan het wegzetten van content, of dat het de uitgever zelf is? Wat maakt dat uit? Een goede doordenker. Uiteindelijk bestaan wij als PR-bureau ook bij de gratie van klanten die willen betalen voor onze dienstverlening. Als zij meer meetbare resultaten willen, dan kunnen wij die leveren. En ja, dan zullen we paid media steeds vaker opnemen in de mix.

1230e blog niet voor liefdadigheid
En ja. Als wij willen dat die blogs écht invloedrijk zijn en blijven dan hebben zij geld en tijd nodig om in hun sites te investeren. Anders is het onmogelijk vol te houden om die content te blijven maken. Zo "vangen" wijzelf ook geen geld voor de blogs die we hier schrijven. Maar de blogs helpen ons wel aan naamsbekendheid, een uitstekende positie in Google én leads.  Zonder de commerciële kant van dit blog zou dit nooit mijn 384e blog zijn, en de 1230e blog op deze site.

Krachtige combinatie
Toch hoop ik dat we niet te gemakzuchtig worden en het budget van de marketingafdeling laten bepalen wat we vanuit PR doen. Onze kracht zit erin om veel te doen met "weinig". Wij kunnen creatief zijn met content tussen de linies. Het verschil maken met net dat ene slimme inzicht. Omdat we geschoold zijn om kritisch te zijn op het verhaal. Om te willen weten hoe het écht zicht en hoe het verhaal werkelijk is, niet alleen in hoe het verpakt kan worden. Als we die scherpte kunnen behouden en dit zo nu en dan kunnen aanvullen met paid media dan hebben we een vreselijk krachtige combinatie in handen.

 

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief