Wordt TV-kijken écht interactief ?

Blog
Opinie
Jos Govaart
15-08-2012
De televisie is voor veel gezinnen het belangrijkste apparaat in de huiskamer. Gemiddeld brengen mensen wel bijna 3 uur door op de bank, kijkend naar dat apparaat. Het is nogal een passieve vorm van media-consumptie. Daar proberen televisieproducenten van alles mee te doen in de vorm van "Second-Screen" applicaties. The Huffington Post kwam onlangs met een welk erg strakke integratie. Wordt dit mainstream of blijft het kijken van televisie gewoon passief vermaak? Ik ben benieuwd.

Second Screen wil niets anders zeggen dan dat wanneer je televisie kijkt, je er een tweede scherm bij krijgt waar iets aanvullends te doen is. Voorbeelden daarvan zijn er genoeg. Denk bijvoorbeeld aan de thuiscoachapp van The Voice of Holland. Je kon daarbij zelf kiezen wie jij dacht dat er door zou gaan naar de Singoffs, wie er afvalt en naar de live shows gaat etc. Ook het BNN-programma Ranking the Stars kent een aardige toepassing. In dat programma worden allemaal tamelijk onzinnige vragen gesteld en moet je de aanwezig BN-ers in de juiste volgorde plaatsen. Het publiek kan meedoen door precies hetzelfde te doen en maakt zo kans op prijzen. Een toepassing kan ook louter informatief zijn. Eredvisie Live heeft "Sidekick" laten ontwikkelen. Een applicatie waarbij je kunt zien welke spelers het meest effectief met de bal omspringen, hoeveel overtredingen er gemaakt worden en nog meer wedstrijdstatistieken. Voor de voetbaljunk best leuke extra informatie. Maar voor wie gewoon relaxed een potje voetbal met zijn maten zit te kijken? De toekomst zal het leren.

Een paar dagen geleden stuitte ik op iets van  The Huffington Post wat je technisch gezien niet eens "Second Screen" TV kunt noemen. "The HuffPost Live". Live uitzendingen waarbij tweets- en videocommentaar direct naast het scherm getoond kunnen worden. Fascinerend. Wat als dit model het zou halen bij onze publieke omroep tijdens de verkiezingstijd. Directere feedback en beïnvloeding is haast niet mogelijk dan in te springen op dat moment. Ik ben ook nieuwsgierig wat de invloed voor PR zal zijn. Kun je content plannen wanneer je weet dat er een concurrent van je in de uitzending zit? Is best een spannende gedachte. Mediatrainingen zullen er wellicht ook anders uitzien dan nu het geval is. Je voorbereiden op Jeroen Pauw en Paul Witteman is een duidelijke klus. Maar als prominenten ook hun invloed kunnen uitoefenen op het tweede scherm, dan wordt het een stuk moeilijker! Een ander scenario is dat het "tweede scherm" zoveel ruis oplevert, dat het een volledig irrelevante toevoeging wordt.

Wat denk jij? Is wat The Huffington Post doet een hippigheidje van ze of is het een voorbode van hoe het kijken naar televisie fundamenteel zal veranderen?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief