Zenden op Twitter, een doodzonde

Wat was er weer heibel in social media land de afgelopen dagen zeg. Ik ga het niet hebben over de case “Youp”.  Laat ik het er maar op houden dat het vast goed voor de kaartverkoop van zijn shows zal zijn. Nee, het meest schandalige de afgelopen dagen was natuurlijk wel het nieuwe Twitteraccount van de tweede kamer. Niet het bestaan daarvan is belachelijk, neen, het is veel ernstiger. Het twitteraccount zendt alleen maar. En dat is, vinden de heren en dames Twitterazi, een absolute doodzonde. Zucht. Mijn eerste gedachten daarover varieerden van: ,, Ga eens aan het werk” , “Waar je je druk om maakt” en “wat een flauwekul”.

Ze snappen er niets van!

De een na de ander merkte op Twitter op, ze snappen er niets van daar bij die Tweede Kamer. Niet antwoorden op tweets kan echt niet! Ik vraag me direct af: waarom niet? Ze maken vooraf duidelijk waar het kanaal voor bedoeld is. En ik zie ook vooral mensen die werkzaam zijn in marketing en communicatie er iets over roepen. Voor mij ook een teken. Zit de gewone man, vrouw er op te wachten om iets terug te zeggen tegen een kamer met 150 stoeltjes? Terwijl je kamerleden persoonlijk kunt volgen waarmee je in sommige gevallen wel interactie kunt hebben? Ik vraag het me af. Voor mij bestaat fout Twittergebruik niet. Er zijn geen 10 do’s en dont’s die succes of ellende garanderen.  Je moet uiteindelijk datgene doen wat voor je werkt. En soms lijkt dat in te gaan tegen de twitter etiquette waar men het altijd over heeft. Een paar voorbeelden.

Een zeurende brompot

Justin in 29, woont samen met zijn vader van 74 die alleen maar loopt te brommen. Interessant ? Check onderstaand plaatje maar eens. Doet dit iets voor die oude brompot? Hell yeah. een boek, tv-show is het gevolg van het gebrom op Twitter. En het account volgt zelf maar 1 persoon terug en interacteert voor geen meter.  Lijkt mij een uiterst succesvolle manier voor het gebruiken van Twitter.

Een nieuwsaccount

Kranten, vakbladen en nieuwssites hebben ook vaak Twitteraccounts. Het enige wat daar gebeurt is het uitsturen van nieuws. Interessant? Dat hangt er maar net vanaf hoe jij nieuws tot je wil nemen. Ik hoor nieuws zelf liever via mensen dan via het twitteraccount van een nieuwssite. Maar toch heeft nu.nl bijna 35.000 volgers. Voor de mensen die dat account volgen is twitter misschien wel een manier om je nieuws te organiseren. Als vervanger van of in combinatie met RSS bijvoorbeeld. Niet interactief, van terugvolgen is ook nauwelijks sprake. Waardevol? Zeker.

Keiharde sales via Twitter

Je kunt Twitter natuurlijk ook gebruiken als Saleskanaal. Als je propositie maar duidelijk genoeg is. Wat matig werkt is wanneer je als reisaanbieder alle aanbiedingen door een kanaal pompt. Dat is veel te breed en niet afgebakend. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat miljoenen omzet via Twitter is Dell. Via de Dell Outlet. Waarom? Omdat hun belofte op het account duidelijk en afgebakend is. Ook hier geen conversatie. Daar hebben ze bij Dell weer andere accounts voor.

Celebs

Bekende mensen volgen op Twitter kan erg saai zijn. Ze praten niet met je terug. Toch hebben ze veel volgers.  Het uitzenden van tweets is kennelijk interessant genoeg voor veel mensen om zo’n account te volgen. Benutten zij Twitter dan naar het volle potentieel. Nee, zeker niet. Heeft het waarde? Dat lijkt me wel. Dan kun je discussiëren of zij dan kansen laten liggen. Het zou kunnen. Ik denk dat de invloed van tweets van celebs echt anders werkt dan dat van jou en mij.

De Goeroe

Veel goeroes zijn matig interactief op Twitter. Moet je voor de grap de agenda van Brian Solis maar eens bekijken. En dan de nog de hoeveelheid blogs die Brian schrijft. Ergens moet je dan keuzes maken. Wint hij sympathie als hij wel het gesprek met je aangaat? Jazeker! Heb ik er begrip voor wanneer een reactie soms uitblijft. Dat heb ik eigenlijk ook wel weer.

Naast deze manieren zijn er nog 40 manieren waarop je Twitter effectief kunt gebruiken. Voor mij blijft gelden. Ik deel relevante content, “engage” en ontvang uiteindelijk leads of informatie die mij weer slimmer maakt. Dat is de manier die voor jou werkt. Mijn collega Jody gebruikt Twitter weer heel anders.  Hij twittert hoofdzakelijk in het Engels, ik in het Nederlands. Alleen dat al maakt ons gebruik totaal verschillend. Voor mij is er dan ook nauwelijks goed of fout gebruik van Twitter. Als je maar een manier vindt die voor je werkt. En iets werkt naar mijn idee alleen voor je als je waarde toevoegt voor een ander.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!