Zes tips voor het organiseren van een bloggersreis

In Nederland is het fenomeen ‘bloggersreizen’ nog niet echt van de grond gekomen. Natuurlijk zijn er zo af en toe bloggers die meegaan op de traditionele persreis, maar een reis enkel en alleen voor bloggers, daar zijn ze in ons land nog niet helemaal klaar voor. Zonde, het aanbod van ‘echte’ bloggers is voor sommige specifieke thema’s zeker kleiner dan in andere landen, maar niet minder relevant. Een veranderend medialandschap en mediagebruik door consumenten, vraagt ook om een andere blik op het organiseren van persreizen en het samenstellen van de groep. Enthousiaste bloggers, die tevens actief zijn op Twitter, Flickr en Facebook kunnen hun volgers immers ook tijdens de reis voorzien van relevante updates. Het Oostenrijks Toeristenburo wilde het wél helemaal anders aanpakken en vroeg ons om bloggers uit te nodigen voor een culinaire wijnreis naar het Oostenrijkse Süd Steiermark.

Culinaire wijnreis voor bloggers

Ondanks dat wij geen PR bureau zijn dat gespecialiseerd is in toerisme, kwam het Oostenrijks Toeristenburo toch bij ons terecht. De kennis van online PR prevaleerde in dit geval, boven de kennis van de reisindustrie. Bovendien heeft collega Jody Koehler jarenlange ervaring als PR consultant in de reiswereld. Het doel van de reis: vijf culinaire- en wijnbloggers vinden die in het weekend van 17 tot en met 19 juni mee wilden naar het zuiden van Oostenrijk. Waarom bloggers? Blogs worden goed gelezen door consumenten, hebben een persoonlijke lading doordat de schrijver een heel eigen verhaal neerzet en heeft een eigen podium dat hij of zij wil vullen met kwalitatieve content.

In een traditionele branche als in de reiswereld, is dit geen voor de hand liggende keuze, maar wel een logische stap. Reizen gaat om ervaring, om passie, dát kan een blogger dankzij het online podium en de directe interactie met de lezers en volgers. Want ieder zichzelf respecterende blogger heeft natuurlijk op z’n minst een twitteraccount. Tijdens de reis zouden de bloggers de wijnen en de culinaire specialiteiten uit de regio ervaren. Natuurlijk in de hoop dat zij hier al voor de reis over zouden praten op de social mediakanalen waarop ze actief waren, tijdens de reis hun belevenissen zouden delen en achteraf een blog over zouden schrijven. De bloggers moesten dus niet alleen actief zijn op een blog, maar ook op social media kanalen.

Hoe vind je de juiste bloggers?

De opdracht was duidelijk, maar waar begin je met zoeken? Geen Handboek voor de Nederlandse pers om uit te putten, geen MissMag en ook De Perslijst biedt geen inzicht in de Nederlandse bloggerswereld. De bekende marcommblogs hebben een mooi bereik, maar sloten niet aan op het doel van de reis. De meeste culinaire tijdschriften hebben ook een mooi online podium, maar dat wordt toch onderhouden door professionele redacteuren, niet door bloggers.

De juiste bloggers vinden voor een dergelijke reis vraagt gewoon om goed uitzoekwerk. Google is hierbij niet het meest ideale vertrekpunt, simpelweg omdat de resultaten niet optimaal zijn. Je krijgt een eerste inzicht in wat er te vinden is, maar daarna moet je je verdiepen in zaken als ‘wat houdt de blog in’, ‘zijn er social media kanalen aan de blog gekoppeld’ en ‘hoe is de interactie op deze kanalen’. De twittergids is al een betere bron om mee te beginnen, maar in de top 100 komen veel tweeps naar voren die niet relevant zijn. De bloggers zijn met name de marcommbloggers en iedereen lijkt wel ‘wijnliefhebber’ te zijn of een passie voor ‘food’ en ‘culinair’ te hebben.

Twitter it is!

Waar begin je dan wel? Toch op Twitter. Voor jezelf heb je vast al een idee van in ieder geval één persoon die je graag mee wilt hebben op reis. Via deze persoon kom je weer bij andere ‘leads’ terecht. Met wie gaat deze persoon de interactie aan? Door wie wordt deze persoon gevolgd? Wie volgt deze persoon zelf? Wat zit er achter deze accounts? Zowel Google als Twitter geven een eerste indicatie van wat er te vinden is in de ‘niche’ waar je aan het zoeken bent. Daarna is het een kwestie van verdiepen, verder zoeken en het kaf van het koren scheiden om een shortlist over te houden van bloggers die je graag mee zou willen op reis. In totaal hadden wij circa 15 blogs over die een actief blog hadden, waar een koppeling was met meerdere social media-accounts en waar de reis ook paste bij de blog. Natuurlijk leuk dat wij hen wel zagen zitten, maar andersom moet dat natuurlijk ook het geval zijn.

Kijkend naar de groep die meeging, kunnen we niet anders dan heel enthousiast zijn. Afgelopen vrijdag vlogen we in alle vroegte (5 uur!) vanaf Schiphol via Wenen naar Graz met Petra de Boevere (Het Meisje van de slijterij), Karin Luiten (Koken met Karin), Mariëlla Beukers (Wijnkronieken), Marnix-H. Simonis (Vinoo) en Tim Bakker (Kook&).

Zes tips om relevante bloggers te vinden:

  1. Richtlijnen: bepaal voor jezelf duidelijke richtlijnen om op te selecteren als: look & feel van de blog, aantal posts per week, koppeling met social media, volgers op social media en interactie met volgers.
  2. Beschikbaarheid: anders dan journalisten, hebben veel bloggers er een (fulltime) baan naast. Zij kunnen hierdoor meer tijd nodig hebben om iets te regelen voor de dagen dat zij op reis zijn. Ze moeten niet alleen regelen dat er iemand is die de planten water geeft en zorgt dat de kat te eten krijgen, maar ook vrij krijgen van het werk. Hierdoor is het moeilijker om in te gaan op een ‘last minute’ uitnodiging.
  3. Wees kritisch: naar jezelf om bloggers uit te nodigen voor een relevante reis en naar blogs die je er echt bij wilt hebben. Bekijk of jouw reis wel relevant is voor de geselecteerde blogs. Een blog kan interessant zijn, maar wanneer er geen logische koppeling te maken is met de reis, is er geen natuurlijke match. Is er wel een match, zorg dan dat het verhaal ook klopt richting de blogger.
  4. Wifi & dataroaming: gebruikmaken van dataroaming in het buitenland is nog steeds een kostbare aangelegenheid, geef zelf als tip mee dat de blogger niet continu de dataroaming aan laat staan. Petra de Boevere kwam met de tip van de Droam, een apparaat dat je kunt huren (een bepaald bedrag voor diverse bundels) en waar vijf personen gebruik kunnen maken van internet in het buitenland. In Nederland zijn we gewend dat op iedere hoek van de straat gratis toegang tot wifi is. Dit is nog lang niet zo in de omringende landen, zo merkten ook wij tijdens de reis. Bekijk dus van tevoren of het hotel een wifi voorziening heeft en welke locaties die je tijdens de reis draadloos internet aanbiedt.
  5. Rustmomenten: met een vol programma is het goed om rustmomenten in te bouwen. Niet alleen om vol energie door te kunnen gaan, maar ook om de bloggers de gelegenheid te geven om tussendoor een korte update te sturen via de blog of social mediakanalen. Zowel overdag als ‘s avonds. Bovendien geeft dit de bloggers de mogelijkheid om ook zelf iets te ontdekken van de omgeving dat nog leuke en verrassende verhalen op kan leveren.
  6. Verwachting: net als bij journalisten kun je niets ‘afdwingen’. Het enige dat je kunt doen is zorgen voor relevante en interessante activiteiten waar de blogger zelf enthousiast van wordt en zijn of haar eigen verhaal kan maken. Delen de bloggers tijdens de reis weinig op Twitter en andere kanalen, dan vonden ze het waarschijnlijk niet interessant genoeg, doen ze dit wel, dan heb je een goed programma gehad. Wees vooral ook niet bang voor een kritische noot van de blogger, dit biedt enkel kansen om het volgende keer beter te doen. Het is bovenal een goede graadmeter.

Van de bloggersreis naar Steiermark zijn onder andere de volgende posts verschenen:

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!