Zichtbaarheid zonder naamsvermelding

Blog
Tips & Tricks
Noortje Kleijnen
27-10-2016
Het zal voor veel PR professionals een herkenbare situatie zijn: je zwoegt op een persbericht, hebt uren gestoken in het analyseren van beschikbare data en bent in de wolken wanneer je hoort dat je top target er graag wat aandacht aan wil besteden. Maar wanneer je beoogde verhaal in de krant verschijnt of je vol verwachting voor de buis zit, blijkt dat de naam van je klant niet is genoemd... Balen? Hoeft niet. Er zijn manieren waardoor je toch als merk voordeel ondervindt van publicaties zonder bij naam en toenaam genoemd te worden.

Wees vindbaar
Een productlancering, een nieuwe dienst of de aankondiging van een speciale actie: het kan zomaar de nieuwsgierigheid van lezers of kijkers opwekken. Wanneer je ervoor zorgt dat je goed vindbaar bent op de trefwoorden die wél genoemd worden, komen potentiële klanten vanzelf bij je product op het moment dat zij al 'Googelend' op zoek gaan naar extra informatie. Bijkomend voordeel: ze zijn op dat moment zelfs al een stukje verder in de customer journey, richt daar dus ook je advertising op in!

Zorg voor visuele ondersteuning
Komt er een cameraploeg langs? Zorg dan dat je branding subtiel in beeld is. Dat kan bijvoorbeeld door deze te verwerken in de omgeving: bordjes, naamplaatjes, kleurgebruik en kledingkeuze van de personen in beeld. Wees creatief maar houd het wel dicht bij jezelf. 'Te' is vrijwel nooit goed en met een beetje pech wordt dan je beeldmateriaal óok niet gebruikt.

Influencers
Zorg voor langdurige samenwerkingen met externe influencers. Wanneer zij een gezicht worden van je merk, gaat men ze daar automatisch mee identificeren. Zorg dat zij zichtbaar zijn in je uitingen, want traffic naar je ambassadeurs, betekent in dat geval ook traffic naar jouw boodschap.

Zorg voor een sterke kernboodschap en herhaal deze
Vermijd hierin algemeenheden als 'wij zijn de beste'. Zorg voor een goed verhaal dat je onderscheidt van de concurrent en kort maar krachtig uitdraagt waar je voor staat. Een slogan is leuk, maar wordt ook vaak als commercieel ervaren en daarmee loop je dus wederom het risico dat deze weggelaten wordt. Herhaling is belangrijk omdat er wel een eerdere connectie moet bestaan tussen je merk en je boodschap: wanneer je doelgroep de boodschap pas hoort op het moment dat je merknaam weggelaten wordt mis je de connectie.

Maak gebruik van bestaande situaties
Neem Vincent, de service installateur die tijdens zijn werk 2 kinderen uit een auto redt. Een heldendaad, en dat nog onder werktijd ook. Vincent werkt bij Tom Installatietechniek en Tom is duidelijk niet op zijn achterhoofd gevallen. Tijdens interviews met Vincent zag je de werkplaats op de achtergrond of zat hij in zijn werkbus, en natuurlijk Vincent had ten alle tijde zijn werkkleding aan (inclusief logo). Een sympathiek verhaal wordt op deze manier feilloos gecombineerd met de nodige PR. Wees hier wel voorzichtig mee: zonder gunfactor werkt dit averechts.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief