Zo ban je de concentratie killers uit je werkdag

Blog
Tips & Tricks
Noesjka van der Helm
08-08-2014
Nog voordat je je ogen opent zitten er al 10 mails in je werk inbox die je 'moet' lezen. Die kun je natuurlijk niet negeren. Al koffie lurkend beantwoord je de mails. Damn, vlek op je shirt. Onderweg naar kantoor handel je nog een aantal telefoontjes af. Bij alles dat je doet wordt je tig keer onderbroken door mails, collega's en eigenlijk ook omdat je je niet kunt concentreren. Als je wilt kun je jezelf de hele dag wel af laten leiden, maar hoe kom je daar weer uit..? Zo ban je de concentratie killers uit je werkdag.

Error nr. 1
Multitasken klinkt fantastisch en natuurlijk zijn vrouwen er uitermate goed in. Aangezien PR & communicatie voor 95% een girlscene is, is er geen probleem toch..? Helaas, hoe goed je ook bent in multitasken, het gaat altijd ten kosten van de aandacht voor iets en dus ook van de kwaliteit. Ons werkgeheugen blijkt namelijk slechts een ding tegelijkertijd te onthouden en hoe complexer de taken, hoe meer fouten er gemaakt -kunnen- worden. Misschien niet zo erg als je paperclips aan het tellen bent -al moet je dan steeds helemaal opnieuw beginnen-, maar wel als je met een belangrijk onderwerp voor je account of werkgever bezig bent.

Mindfulness
Het klinkt vaak behoorlijk zweverig en zeker als je er niets mee hebt, kan dat ook zo overkomen. Maar mindfulness is niets anders dan bewust zijn van het hier & nu en proberen niet in je emoties te blijven hangen. Dat hoeft niet altijd met enorme oefeningen of gemediteer, maar kan ook simpeler. Bijvoorbeeld door even opnieuw op je stoel te gaan zitten, voeten stevig op de grond te zetten -ja stampen mag-, met je kont tegen de rugsteun aan te gaan zitten en weer door te gaan. Het kan ook door te stoppen met wat je doet en met volle aandacht je tenen krom te trekken in je schoenen of door 10 keer diep adem te halen. Bedenk wel: als je op deze momenten toch je mail checkt of telefoon opneemt, gaat het effect verloren. Voor de fanatics zijn er tal van apps om op je telefoon te zetten en even een mindful momentje te prikken.

Pushing real hard
Net als spieren, kun je je brein ook trainen. Eigenlijk heel simpel. Door op het moment dat je eigenlijk geen concentratie meer hebt, jezelf te pushen om nog even met volle aandacht door te gaan. Zo kun je je concentratievermogen langzaam maar zeker stretchen.

Tunnelvisie
Creëer een letterlijke tunnelvisie. Niets leidt zo af als beweging. Mensen die langs je bureau lopen, een scherm dat in je ooghoek staat te knipperen of je telefoonscherm dat oplicht terwijl je aan het werk bent. Niet iedereen kan dit even goed negeren. Om letterlijk met oogkleppen op te gaan zitten is ook zo wat, maar wat je wel kunt doen is je handen gebruiken om je af te schermen. Daarmee kun je dan weer niet typen, maar voor het lezen van hardcopy (zoals het checken van een persbericht) kan het heel goed werken.

Geluid
Minstens zo afleidend als beweging is geluid. Niet voor niets is de koptelefoon een van de meest geliefde accessoires op een (PR) afdeling. Persoonlijk is dit voor mij de fijnste manier om me terug te trekken en in een goede workflow te komen.

Focus
Multitasken staat al als nummer 1, aanvullend op dit onderwerp is focus. Hoeveel tabjes staan er op dit moment open in je browser? Heb je een mail pop-up? Staat het 'mail geluid' van je telefoon aan en in hoeveel documenten/programma's ben je nu aan het werk? Al die geluiden en pop-ups zijn zaken die afleiden en de meerdere openstaande programma's ook. De kans is groot dat je even schakelt naar het andere scherm en zo weer een half uur bezig aan 'iets anders tussendoor' werkt. Op dan de draad weer op te pakken voor het andere is vaak niet zo effectief. Werken met een 'good old' to do-lijstje, geeft je net dat inzicht in de werkzaamheden die gedaan moeten en kunnen worden. Dat betekent niet dat er niets tussendoor kan komen, flexibiliteit is ons vak een groot goed, maar je kunt jezelf hiermee wel 'dwingen' om je te focussen op de taken die gedaan moeten worden.

Uitdaging
Niet alle werkzaamheden zijn even leuk of uitdagend. Met als gevolg: procrastinatie. Daarmee wordt de druk om het te gaan doen groter en groter, terwijl als je het direct doet, het werk meestal zo gedaan is of het in ieder geval een fijn gevoel geeft dat je het niet meer hoeft te doen. Het werk kan immers niet altijd alleen maar uit grootse uitdagende parels bestaan.

Geef niet op
Jezelf iets nieuws aanleren heeft tijd nodig voordat het een gewoonte is. Gemiddeld een maand om iets 'makkelijks' aan te leren en twee maanden voor gewoontes die verder bij je vandaan staan. Voor die tijd is het even doorploeteren, maar als je data hebt bereikt, heb je misschien wel wat meer rust in je werk en kun je je beter concentreren.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief