ING - Doelen voor gelijke kansen

Voetballende meiden en vrouwen worden nog altijd geconfronteerd met vooroordelen en ongelijkheid.Dit verschil wordt deels veroorzaakt door omgevingsfactoren, zowel in faciliteiten als in attituden in de omgeving.In aanloop naar het WK Vrouwenvoetbal in Australië en Nieuw-Zeeland wilde ING, als partner van het Nederlandse vrouwenvoetbal, awareness creëren rondom de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de voetbalwereld. 
Doelstelling 
Aandacht generen voor de ongelijkheid en de uitdagingen voor vrouwen en meisjes in het voetbal.   

Inzicht 
Uit onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door ING blijkt dat maar liefst zeven op de 10 Nederlanders nog altijd vindt dat vrouwenvoetbal te maken krijgt met ongelijke nadelen ten opzichte van mannenvoetbal. En hoewel er geen verschil zit in de ambities tussen voetballende jongens en meisjes of mannen en vrouwen, is er wel een verschil in de kans op succes. Deze mate van succes is vooral afhankelijk van omgevingsfactoren. Vrouwen moeten nog altijd harder werken om dezelfde doelen te kunnen bereiken. 
 
Aanpak 
Om inzicht te krijgen in de staat van het Nederlandse vrouwenvoetbal, hebben we in opdracht van ING middels een survey onderzoek onder 1.100 Nederlanders onderzocht in hoeverre Nederlanders denken dat er sprake is van ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de samenleving en specifieker in de voetbalwereld. Daarnaast is er aan een selectie van voetballende meiden en vrouwen gevraagd in hoeverre zij die ongelijkheid zelf ervaren. Het onderzoek toonde aan zeven op de tien Nederlanders vinden dat vrouwenvoetbal wordt achtergesteld en nog eens 70% denkt dat voetbalsters minder kansen krijgen dan jongens. Daarnaast gaf tweederde van de voetballende meiden en vrouwen aan nog altijd te maken te hebben met vooroordelen. 
 
Daarom werden door reclamebureau TBWA\NEBOKO de ‘Doelen voor gelijke kansen’ ontwikkeld: doelen met bijzondere vormen waarbij er opeens een stuk van de palen of de lat mistte. Het is moeilijker scoren in deze doelen, die daarmee uitbeelden dat meiden en vrouwen harder moeten werken en met oneerlijke obstakels en onrechtvaardige barrières te maken krijgen.  
 
Om de campagne letterlijk af te trappen, werd er op op het Jaarbeursplein in Utrecht een speciale demonstratiewedstrijd gespeeld met twee gemende teams van Creators FC, bestaande uit verschillende voetballiefhebbende Youtubers en creators. Zij zetten zo de boodschap 'Vrouwenvoetbal verdient meer' kracht bij. Daarna begonnen de doelen aan een ‘zomerse tournee’, waar ze te zien waren bij het programma Oranjezomer, de uitzwaaiwedstrijd van de Oranjevrouwen en bij diverse amateurverenigingen door heel Nederland.  
 
Resultaat 
Zowel op het veld als online wisten we de aandacht te trekken met dit unieke initiatief. De demonstratiewedstrijd trok op de wedstrijddag natuurlijk de nodige aandacht van omstanders vanwege de bijzonder gevormde doelen. Rondom de de wedstrijd zetten we een social media campagne op met verschillende creators uit het Creators FC team.
 
Spelers als Noah Zeeuw (115K volgers) en Ouassima Tajmout (100K volgers) deden via hun eigen kanalen verslag van de wedstrijd, voerden challenges uit met de speciale doelen en Ouassima deelde inspirerende verhalen over haar eigen ervaringen en de obstakels die zij heeft moeten overkomen tijdens haar carrière in het vrouwenvoetbal.  

Met deze campagne bereikten we een publiek van meer dan een miljoen mensen op Instagram en TikTok. De content zorgde niet alleen voor vermaak maar bracht ook een belangrijke boodschap over: gelijke kansen in het voetbal zijn essentieel voor de groei en inclusiviteit van de sport.
 
Door aandacht te vragen voor het onderwerp, hoopt ING bij te dragen aan een positieve verandering en een toekomst waarin iedereen gelijke kansen heeft om hun dromen na te jagen op het voetbalveld.
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief