Aflevering 10
Norbert Cappetti
Cappetti Communications

Connect – #010 met Norbert Cappetti

In deze 10e aflevering is bij ons te gast: Norbert Cappetti, eigenaar van Cappetti Communications en momenteel bij Heineken actief als senior communicatie consultant én woordvoerder. Met hem zoomen wij in op woordvoering voor het Holland Heineken House.

Gehoord in de uitzending
  • Er waren alleen al vanuit Nederland al 150 mediavertegenwoordigers in het Holland Heineken House die dik 3000 media-items leverden.
  • Uiteindelijk is het plaatje hoe een sporter zijn sportsucces viert het meest interessant. Dus is het uitdaging om ook Heineken goed voor het voetlicht te krijgen.
  • Actieve sportbeoefening en alcohol gaat niet. Punt. Maar daar waar we met Nederlanders samen kijken naar een sportwedstrijd of waar we na afloop van een wedstrijd samen een biertje drinken, moet dat prima kijken. Maar dit is wel een onderwerp wat terecht elk twee jaar opkomt.
  • Bijna 90% van de berichtgeving is neutraal tot positief als het gaat om het Holland Heineken House.
  • In traditionele media was een enkel negatief bericht te zien. Je ziet verschil in perceptie tussen mijn generatie en die van mijn kinderen. Die laatste hebben
  • We nodigen alle media uit en doen daar de deuren voor open. Natuurlijk schieten alle media dan de beelden tijdens het “Schaalincident”. Vooraf wisten we dat dat een keerzijde kan zijn.
  • We hadden erop gerekend dat heel veel sporters een dag later gehuldigd wilden worden. In de praktijk wilde vrijwel iedereen dezelfde avond nog.
  • Esmée Visser zei nog: “ik heb vannacht gedroomd dat ik gehuldigd zou worden in het Holland Heineken House”. Betere PR kun je je niet wensen natuurlijk.
  • Mijn werkdag was gemiddeld 14 uur.
  • De mix van activiteiten is veel meer opgeschoven richting Marketing, Corporate Affairs. Dat vraagt veel meer snelheid, creativiteit maar ook veel meer capaciteiten van mensen.
  • Het productieteam was hetzelfde team voor de eigen kanalen als voor de content die geschikt moest zijn voor de journalistieke media.
  • We hebben heel veel content vooraf bedacht. Toch hebben we dat vooral losgelaten en op het moment zelf gehandeld.
  • Je moet heel goed luisteren naar jongere mensen, daarvan ga je zelf ook meer uitproberen.
  • Als woordvoerder schuif ik liever anderen naar voren om het verhaal te doen.
  • Ik vind Mark Rutte een uitstekende woordvoerder. Begenadigd spreker, gebruikt een bepaalde flair die noodzakelijk is. Ook als het echt serieus is.
  • Een goede woordvoerder moet connected zijn met zowel de eigen organisatie als met de buitenwereld.
  • Het belangrijkste is misschien wel dat een goede woordvoerder lef moet hebben. En ook dat geldt zowel in- als extern.
  • Het kan niet zo zijn dat je als PR-afdeling zegt: “Daar hebben we geen tijd voor”.
Connecten met Norbert

Stuur hem een invite op LinkedIn, of bezoek zijn website.

Gehoord in de uitzending
  • Er waren alleen al vanuit Nederland al 150 mediavertegenwoordigers in het Holland Heineken House die dik 3000 media-items leverden.
  • Uiteindelijk is het plaatje hoe een sporter zijn sportsucces viert het meest interessant. Dus is het uitdaging om ook Heineken goed voor het voetlicht te krijgen.
  • Actieve sportbeoefening en alcohol gaat niet. Punt. Maar daar waar we met Nederlanders samen kijken naar een sportwedstrijd of waar we na afloop van een wedstrijd samen een biertje drinken, moet dat prima kijken. Maar dit is wel een onderwerp wat terecht elk twee jaar opkomt.
  • Bijna 90% van de berichtgeving is neutraal tot positief als het gaat om het Holland Heineken House.
  • In traditionele media was een enkel negatief bericht te zien. Je ziet verschil in perceptie tussen mijn generatie en die van mijn kinderen. Die laatste hebben
  • We nodigen alle media uit en doen daar de deuren voor open. Natuurlijk schieten alle media dan de beelden tijdens het “Schaalincident”. Vooraf wisten we dat dat een keerzijde kan zijn.
  • We hadden erop gerekend dat heel veel sporters een dag later gehuldigd wilden worden. In de praktijk wilde vrijwel iedereen dezelfde avond nog.
  • Esmée Visser zei nog: “ik heb vannacht gedroomd dat ik gehuldigd zou worden in het Holland Heineken House”. Betere PR kun je je niet wensen natuurlijk.
  • Mijn werkdag was gemiddeld 14 uur.
  • De mix van activiteiten is veel meer opgeschoven richting Marketing, Corporate Affairs. Dat vraagt veel meer snelheid, creativiteit maar ook veel meer capaciteiten van mensen.
  • Het productieteam was hetzelfde team voor de eigen kanalen als voor de content die geschikt moest zijn voor de journalistieke media.
  • We hebben heel veel content vooraf bedacht. Toch hebben we dat vooral losgelaten en op het moment zelf gehandeld.
  • Je moet heel goed luisteren naar jongere mensen, daarvan ga je zelf ook meer uitproberen.
  • Als woordvoerder schuif ik liever anderen naar voren om het verhaal te doen.
  • Ik vind Mark Rutte een uitstekende woordvoerder. Begenadigd spreker, gebruikt een bepaalde flair die noodzakelijk is. Ook als het echt serieus is.
  • Een goede woordvoerder moet connected zijn met zowel de eigen organisatie als met de buitenwereld.
  • Het belangrijkste is misschien wel dat een goede woordvoerder lef moet hebben. En ook dat geldt zowel in- als extern.
  • Het kan niet zo zijn dat je als PR-afdeling zegt: “Daar hebben we geen tijd voor”.
Links
Connecten met Norbert

Stuur hem een invite op LinkedIn, of bezoek zijn website.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!