Aflevering 13
Bartho Boer
Hoofd Communicatie NS

Connect – #013 met Bartho Boer

In deze 13e aflevering is was ons te gast: Bartho Boer, Directeur Communicatie bij de Nederlandse Spoorwegen. Met hem zoomen we in op de zin en onzin van het communicatievak. We hebben het onder meer over de reputatie van de Nederlandse Spoorwegen, inclusiviteit en waarheidsvinding.

Gehoord in de uitzending
  • Een olifantenhuid hebben is mooi. Maar je moet ook niet onschendbaar worden. Het is goed als zaken je nog raken.
  • Ik heb de overtuiging dat wij als NS er toe doen voor Nederland.
  • Soms kom ik op een feestje binnen en dan kom ik binnen als de NS. In het begin ging ik heel erg in de uitlegstand. Dat is niet wat mensen willen horen.
  • De grote communicatie-uitdaging voor de NS is dat het lastig is om alle kleine sympathieke acties te schalen.
  • Algoritmes hebben gezorgd voor een moderne verzuiling
  • Zolang je bij jezelf het gevoel hebt, er zit iets in dat mij raakt, is de rest een kwestie van uitvoering.
  • Het wegredeneren van het probleem van waarheidsvinding is gevaarlijk.
  • Als ik directeur zou zijn van Logeion of de VPRA dan zou ik Paul Jansen van de Telegraaf bellen en zeggen: Wij vinden dit vreselijk.
  • De NS is in het verleden wel eens verweten door journalisten dat wij niet altijd de waarheid vertelden. En daar hadden zij misschien ook wel een beetje gelijk in.
  • Toen de HSL nog het perspectief van verbeelding had, toen heette hij de Fya, daarna heette hij ineens de V250. Dat was de type-aanduiding.
  • Ik geloof dat het bij kleine dingen gaat dat je een taal spreekt die mensen ook ervaren.
  • Als je op de lange termijn gezien wil worden als een sympathiek bedrijf dan gaat het om de taal die je spreekt. Dat kan op korte termijn best eens buikpijn opleveren. Op de lange termijn is het de enige weg.
  • Als je bij wil blijven in wat er in de wereld gebeurt, dan is het domste wat je kunt doen, in het communicatievak blijven.
Connecten met Bartho

Stuur hem een invite op LinkedIn, of volg hem via Twitter.

Gehoord in de uitzending
  • Een olifantenhuid hebben is mooi. Maar je moet ook niet onschendbaar worden. Het is goed als zaken je nog raken.
  • Ik heb de overtuiging dat wij als NS er toe doen voor Nederland.
  • Soms kom ik op een feestje binnen en dan kom ik binnen als de NS. In het begin ging ik heel erg in de uitlegstand. Dat is niet wat mensen willen horen.
  • De grote communicatie-uitdaging voor de NS is dat het lastig is om alle kleine sympathieke acties te schalen.
  • Algoritmes hebben gezorgd voor een moderne verzuiling
  • Zolang je bij jezelf het gevoel hebt, er zit iets in dat mij raakt, is de rest een kwestie van uitvoering.
  • Het wegredeneren van het probleem van waarheidsvinding is gevaarlijk.
  • Als ik directeur zou zijn van Logeion of de VPRA dan zou ik Paul Jansen van de Telegraaf bellen en zeggen: Wij vinden dit vreselijk.
  • De NS is in het verleden wel eens verweten door journalisten dat wij niet altijd de waarheid vertelden. En daar hadden zij misschien ook wel een beetje gelijk in.
  • Toen de HSL nog het perspectief van verbeelding had, toen heette hij de Fya, daarna heette hij ineens de V250. Dat was de type-aanduiding.
  • Ik geloof dat het bij kleine dingen gaat dat je een taal spreekt die mensen ook ervaren.
  • Als je op de lange termijn gezien wil worden als een sympathiek bedrijf dan gaat het om de taal die je spreekt. Dat kan op korte termijn best eens buikpijn opleveren. Op de lange termijn is het de enige weg.
  • Als je bij wil blijven in wat er in de wereld gebeurt, dan is het domste wat je kunt doen, in het communicatievak blijven.
Connecten met Bartho

Stuur hem een invite op LinkedIn, of volg hem via Twitter.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!