Aflevering 15
Gonnie Spijkstra
Story First

Connect – #015 met Gonnie Spijkstra

Hoe blijft een krantenmerk als de Volkskrant relevant? Wat zijn metaverhalen? En wat is eigenlijk vandaag de dag de waarde van journalistiek? Dat – en zoveel meer – bespreken wij met Gonnie Spijkstra, van Story first, momenteel werkzaam bij de Volkskrant.

Gehoord in de uitzending
  • De 60 verhalen die we per dag maken bij de Volkskrant zijn een beter bewijs voor wat we doen dan als je zegt; we zijn een goede krant voor slechts € 2,50 per week.
  • Bij de Telegraaf gingen we steeds meer schrijven voor Facebook. Je kunt je afvragen of dat iets doet voor je merk.
  • Mensen klikken als je expliciet zegt waarom iets bijzonder is.
  • Journalisten veronderstellen soms heel veel voorkennis. Ik denk dat je moet blijven herhalen waarom iets belangrijk is.
  • Er zijn soms wel 20 mensen met 1 verhaal bezig. Denk aan datavisualisatie, maar ook developers en de afdeling verspreiding.
  • Het abonneebestand van de printversies van kranten sterft uit. Er is nog geen titel die online een krant benadert. Daar ligt de uitdaging.
  • De kracht van een een krant zit em in het feit dat een krant een geheel is. Je kunt inschatten hoe belangrijk iets is (pagina 21), hoe groot de kop is, wie de auteur is. Dat is online haast niet te doen.
  • Veel kranten verspreiden wel online first. Er wordt echter nog heel weinig online first geschreven.
  • Er kan best meer merk in de journalistiek.
Connecten met Gonnie

Stuur haar een invite op LinkedIn, of volg haar via Twitter.

Gehoord in de uitzending
  • De 60 verhalen die we per dag maken bij de Volkskrant zijn een beter bewijs voor wat we doen dan als je zegt; we zijn een goede krant voor slechts € 2,50 per week.
  • Bij de Telegraaf gingen we steeds meer schrijven voor Facebook. Je kunt je afvragen of dat iets doet voor je merk.
  • Mensen klikken als je expliciet zegt waarom iets bijzonder is.
  • Journalisten veronderstellen soms heel veel voorkennis. Ik denk dat je moet blijven herhalen waarom iets belangrijk is.
  • Er zijn soms wel 20 mensen met 1 verhaal bezig. Denk aan datavisualisatie, maar ook developers en de afdeling verspreiding.
  • Het abonneebestand van de printversies van kranten sterft uit. Er is nog geen titel die online een krant benadert. Daar ligt de uitdaging.
  • De kracht van een een krant zit em in het feit dat een krant een geheel is. Je kunt inschatten hoe belangrijk iets is (pagina 21), hoe groot de kop is, wie de auteur is. Dat is online haast niet te doen.
  • Veel kranten verspreiden wel online first. Er wordt echter nog heel weinig online first geschreven.
  • Er kan best meer merk in de journalistiek.
Links
Connecten met Gonnie

Stuur haar een invite op LinkedIn, of volg haar via Twitter.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!