Aflevering 16
Martin de Munnik
Neurensics

Connect – #016 met Martin de Munnik

In deze 16e aflevering is bij ons te gast: Martin de Munnik, Chief Communications Officer bij Neurensics. Met hem zoomen wij vandaag in op de wereld van neuromarketing. Wat is neuromarketing? Hoe effectief zijn de onderzoeksmethodes? En hoe zit het met de ethiek in dit vakgebied? Dat – en zoveel meer – bespreken wij met Martin.

Gehoord in de uitzending
  • Neuromarketing is een pleonasme want Marketing vindt sowieso in het brein plaats.
  • Ons brein is een evaluatiemachine. Dus als je drie verschillende proposities, verpakkingen, logo’s aanbiedt dan verraadt het collectieve consumentenbrein waar de begeerte zit. Dat is een voorspeller van succes.
  • Alles wat al feitelijk gebeurd is, kun je gewoon aan mensen vragen. Daar biedt neuromarketing geen uitkomst.Mensen zijn hele slechte voorspellers van hun eigen toekomst. Als je wat wil weten ten aanzien van de toekomst dan biedt Neuromarketing een uitkomst.
  • Een goede reclameman is bezig met onbewuste beïnvloeding.
  • We vergelijken onze hersenmetingen met effectieve campagnes. De met Effie bekroonde campagnes.
  • Commercials met boze of angstige mensen zijn een vaak gemaakte fout.
  • Verzekeringsmaatschappijen vertellen het probleem vaak in woord en beeld. De oplossing vandaag alleen in woord. De combinatie is natuurlijk veel effectiever.
  • Een MRI-scan is al bij 24 respondenten betrouwbaar en significant.
  • Er is geen wetenschappelijk bewijs dat likeability leidt tot sales. Likeability leidt waarschijnlijk wel tot een sterker merk.
  • De meeste campagnes zijn likable óf effectief. Het gaat zelden samen. Bij Tele 2 bijvoorbeeld zag je dat ze echt zijn gaan schakelen.
  • Je moet eerst de propositie testen voordat je de campagne gaat testen. Welke proposite wordt het meest vertrouwd, begeerd. Je moet eigenlijk drie proposities opschrijven en op 3 verschillende manieren opschrijven.
Connecten met Martin

Stuur hem een invite op LinkedIn, of volg hem via Twitter.

Gehoord in de uitzending
  • Neuromarketing is een pleonasme want Marketing vindt sowieso in het brein plaats.
  • Ons brein is een evaluatiemachine. Dus als je drie verschillende proposities, verpakkingen, logo’s aanbiedt dan verraadt het collectieve consumentenbrein waar de begeerte zit. Dat is een voorspeller van succes.
  • Alles wat al feitelijk gebeurd is, kun je gewoon aan mensen vragen. Daar biedt neuromarketing geen uitkomst.Mensen zijn hele slechte voorspellers van hun eigen toekomst. Als je wat wil weten ten aanzien van de toekomst dan biedt Neuromarketing een uitkomst.
  • Een goede reclameman is bezig met onbewuste beïnvloeding.
  • We vergelijken onze hersenmetingen met effectieve campagnes. De met Effie bekroonde campagnes.
  • Commercials met boze of angstige mensen zijn een vaak gemaakte fout.
  • Verzekeringsmaatschappijen vertellen het probleem vaak in woord en beeld. De oplossing vandaag alleen in woord. De combinatie is natuurlijk veel effectiever.
  • Een MRI-scan is al bij 24 respondenten betrouwbaar en significant.
  • Er is geen wetenschappelijk bewijs dat likeability leidt tot sales. Likeability leidt waarschijnlijk wel tot een sterker merk.
  • De meeste campagnes zijn likable óf effectief. Het gaat zelden samen. Bij Tele 2 bijvoorbeeld zag je dat ze echt zijn gaan schakelen.
  • Je moet eerst de propositie testen voordat je de campagne gaat testen. Welke proposite wordt het meest vertrouwd, begeerd. Je moet eigenlijk drie proposities opschrijven en op 3 verschillende manieren opschrijven.
Links
Connecten met Gonnie

Stuur hem een invite op LinkedIn, of volg haar via Twitter.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!